Hlavní obsah

Mezi Prahou a Úvaly jezdí nová železniční linka

4:07
4:07

Poslechněte si tento článek

Cestující se v úterý poprvé svezli novou železniční linkou mezi Prahou a středočeskými Úvaly. Propojuje východní části metropole s hlavním nádražím a zlepšuje dostupnost Libně, Kyjí, Dolních Počernic, Běchovic, Klánovic a Úval. Víkendové spoje pak zamíří až do pražských Vršovic.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Na nové lince jezdí nový vlak.

Článek

Vlaky vyrážejí na trať každých třicet minut ve špičce a každou hodinu mimo ni. V kombinaci s ostatními linkami tak nabízejí interval do centra každých 10-15 minut. V té souvislosti doznaly úpravy některé návazné autobusy vyjíždějí z Klánovic a Úval.

Na kolejích sviští nové elektrické jednotky polského výrobce, jež zvládnou až 160 km v hodině. Mají tři vozy, pojmou maximálně 231 sedících pasažérů. Lidé se s nimi od 1. dubna setkají také na městské lince S49 z Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy.

Nahradily starší motorové vozy. Přinesly vyšší komfort cestujícím i snížení hluku a emisí. Jednotky v šedočerveném nátěru Pražské integrované dopravy jsou vybaveny klimatizací, bezbariérovým přístupem, oddílem 1. třídy, vysokorychlostní wi-fi. Vnější fólie chrání vozy před sprejery. Nechybí velkokapacitní prostory pro kola a kočárky. Měly vyjet loni v prosinci, ale kvůli výrobním problémům se dodávka zpozdila.

Praha původně očekávala, že roční náklady na provoz obou spojů dosáhnou přibližně 250 milionů korun. Vítěz výběrového řízení však nabídl cenu 162,3 miliónu.

„Otevřené soutěže dávají smysl. Když se dopravní výkony soutěží, cestující získají nové moderní vlaky a daňoví poplatníci ušetří,“ konstatoval Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, která nové linky do provozu vyslala.

I náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti) považuje otevřené soutěže za správný směr, jak získat větší kvalitu za nižší cenu pro veřejné rozpočty. Připomněl, že město ve spolupráci se Středočeským krajem nedávno vyhlásilo gigantickou soutěž za 142 miliardy korun.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Soupravy pojmou až 231 cestujících.

V ní hledá železničního dopravce, který bude na páteřních tratích v Praze a Středočeském kraji provozovat od roku 2029 po dobu třiceti let flotilu nových velkokapacitních elektrických jednotek.

„Chceme, aby lidé měli pohodlný způsob dopravy veřejnou dopravou do Prahy a aby nemuseli využívat auta. Kapacitní kolejová doprava je v tom ohledu zásadní, víc aut se nám do Prahy nevejde,“ konstatoval Hřib.

Podle ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeňka Šponara nové polské soupravy nejsou příliš závadové. „Budou v létě v zimě jezdit bez větších zpoždění nebo jiných technických problémů,“ slíbil.

Měla jet jinudy

Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Vršovice – Zahradní Město – Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Jejich realizace je v tuto chvíli pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly stát.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Vlak má nátěr Pražské integrované dopravy.

„Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly. Alternativní trasa zároveň nahradí chybějící přímé spojení trati do Úval s Hlavním nádražím Praha poté, co byla zkrácena linka S7 ve směru od Berouna,“ uvedl Petr Tomčík, ředitel společnosti Ropid, která organizuje hromadnou dopravu v Praze a okolí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám