Hlavní obsah

Lidé z Liboce chtějí koleje do tunelu, Správa železnic má jiný názor

5:24
5:24

Poslechněte si tento článek

Úpravy projektu modernizace železniční tratě mezi Prahou a Kladnem v úseku Veleslavín - Ruzyně v Praze 6, které Správa železnic představila obyvatelům Liboce, účastníky prezentace rozhodně nenadchly. Zopakovali, že za jediné schůdné řešení považují zahloubení dráhy přes Liboc.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Lidé zaplnili tělocvičnu libocké sokolovny do posledního místa.

Článek

Nová trať podle Spolku pro rozvoj Liboce znamená neprostupný koridor, který rozdělí obydlenou oblast a občany odsoudí do problémových podchodů. Upozorňuje, že aktuální úpravy navíc nejsou součástí projektové dokumentace v územním řízení, které už běží.

Státní firma ale s tunely nepočítá. Studie ukázala, že zahloubení trati je velmi problematické, dozvědělo se publikum od technického náměstka ředitele Stavební správy západ Správy železnic Petra Vaníčka.

„Vrátili bychom se o patnáct let zpátky a náklady by se zvýšily o deset miliard korun,“ konstatoval s tím, že stávající řešení vyhovuje všem normám. „Přicházíme s úpravou, aby byla trať prostupnější a pro vás přívětivější,“ ujistil.

Mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi začala dvouletá výluka, vizualizace slibuje razantní modernizaci

Ekonomika

Řešení na povrchu podporuje také ministerstvo dopravy, doplnil ředitel odboru strategie rezortu Luděk Sosna. „V čem je zahloubení složité a jiné než v úseku Veleslavín-Dejvice?“ zněl jeden z dotazů. Tunely v tomto úseku prosadila městská část.

Tam se podle ředitele odboru přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara jedná o standardní ražený tunel. V Liboci by bylo třeba nejdřív bagrovat, vybudovat tunely a zase je zasypat.

Projekt se změnami

Architekt Antonín Holub ze studia DH Architekti představil publiku některé změny, které byly zapracovány po připomínkách veřejnosti. Místo betonových zdí podél trati navrhují tzv. klimatické stěny s popínavou zelení, které se osvědčily třeba v Německu.

Podchody jsou podle Holuba poměrně velkorysé, široké pět metrů. Původní návrh počítal s pěti možnostmi, jak železnici překonat, nyní přibyl jeden podjezd v Nardenské. „Jsou od sebe 200-300 metrů a bezbariérové,“ líčil.

Foto: SŽ

Železnici vedoucí přes Liboc čeká modernizace.

Předseda libockého spolku Michal Papež označil modernizaci za bezohlednou. Připomněl, že petice proti současné podobě čítá 800 podpisů. „Nechceme modernizaci blokovat, ale chceme rekonstrukci, která by odpovídala parametrům 21. století. Požadujeme, aby trať byla zahloubená,“ uvedl a sklidil bouřlivý potlesk.

Připomněl, že aktuálně má trasa charakter lokálky a po přeměně se stane jednou z nejvytíženějších v ČR. Lidé z okolí se tak obávají také masivního nárůstu hluku. Za nepřijatelné považují rovněž novou zastávku Liboc pod okny domu v Brodecké. „Příjezdová cesta na staveniště povede podél hráze Libockého rybníka, který nebude dva roky přístupný,“ varoval.

„Těm je to jedno, ty tady nebydlí,“ komentovaly postoj Správy železnic dvě posluchačky. „Podchody, byť sebeširší, sebevyšší, nezabrání vandalství či bezdomovectví. Lokalita se zneprůjezdní a bude odříznutá od Evropské. Nevěříme, že navrhované zlepšení vyřeší náš problém,“ shrnul Papež.

Více informací

„Nejsem úplně odpůrcem projektu, naopak jsem rád, že se zlepší dopravní dostupnost do centra díky zastávce v Liboci. Nešlo by výrazně zlepšit informování o projektu?“ zajímalo jiného posluchače. Dozvěděl se, že Správa železnic chystá nový web a prostřednictvím radnice chce rozjet pravidelný informační portál.

„Železnice kdekoli rozděluje území, je jedno jestli jednokolejná nebo dvojkolejná. Podobně Prahu 6 ale rozděluje i Evropská,“ konstatoval radní Ondřej Matěj Hrubeš (ODS). Obec, která je v případě tohoto projektu v roli zprostředkovatele mezi občany a státní firmou, modernizaci podporuje.

Foto: SŽ

Modernizace je rozdělena do několika etap.

„Podporovali jsme prodloužení metra A z Dejvic na letiště. Kdyby se tehdy nezastavily přípravy, na letiště už jezdíme rok nebo dva metrem a mohli jsme mít tento problém vyřešen,“ konstatoval.

Patří mezi největší projekty

Léta chystanou modernizaci kolejí mezi Prahou a Kladnem Paidar označil ze největší infrastrukturní projekt, který vedle vysokorychlostní železnice společnost připravuje. Vyjde na 80 miliard korun a změní podobu spojení centra metropole s letištěm a největším krajským městem. Slibuje novou, dvojkolejnou, rychlou, elektrizovanou, bezemisní, moderní trať.

Podle něj jde o složitý projekt, zejména proto, že prochází městem, kde se nelze vyhnout zastavěným lokalitám.

Projekt je rozdělen do jedenácti staveb, z nichž některé už běží. Například rekonstrukce Masarykova nádraží nebo úsek Bubny - Výstaviště, kde se rodí nová zastávka. Další jsou ve fázi projektové přípravy. Podle Vaníčka by se po nových kolejích vlaky měly rozjet do roku 2030.

Rekonstrukce kolejí u pražského výstaviště jde podle plánu, vlaky vyjedou příští rok v září

Domácí

Výběr článků

Načítám