Hlavní obsah

Hlavní dráha na ruzyňském letišti zůstane 4,5 měsíce zavřená

5:24
5:24

Poslechněte si tento článek

Hlavní dráha Letiště Václava Havla zůstane od 31. března zavřená kvůli modernizaci infrastruktury v jejím okolí a pojezdových drah. Během oprav letadla využijí vedlejší ranvej, takže budou létat nad hustě osídlenými částmi metropole, Kladna a okolních částí Středočeského kraje. Práce zaberou 4,5 měsíce.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Jiná možnost podle letiště do doby, než vznikne paralelní dráha, která se připravuje řadu let, neexistuje.

Aktuální údržba zahrnuje patnáct stavebních a technologických projektů. „Mezi největší patří opravy a výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému. Práce se odehrávají u hlavní dráhy, což znemožňuje její využívání pro vzlety a přistání,“ uvedlo letiště.

Za lidmi, kteří se chtějí dozvědět víc o akci nebo o dalších tématech, jako jsou hluk či modernizace letiště, vyrazí odborníci na několik míst v Praze. Informační stánek se 23. dubna objeví na akci Bezpečná třináctka v Praze 13, 30. dubna na pálení čarodějnic před úřadem Prahy 17 a 6. června na Festivalu ambasád na Vítězném náměstí v Praze 6.

Ruzyňský terminál čtyři. Procházka místy, kam se běžný smrtelník nedostane

Cestování

Termín oprav stanovilo letiště podle ředitelky komunikace a marketingu Evy Krejčí na období, kdy se nejméně vyskytují mlhy. Vedlejší dráha totiž není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti.

Renovace se nedotkne hlavní dráhy, neboť ta prošla kompletní rekonstrukcí v letech 2012 a 2013. Protože jde o náročnou akci a nelze všechno zvládnout za jeden rok, budou podle Krejčí práce pokračovat i v roce 2026.

Projekt paralelní dráhy je rozpracovaný delší dobu. Původní záměr pochází z 60. let. V uplynulém desetiletí vydalo k projektu ministerstvo životního prostředí kladný posudek EIA, neboli posouzení vlivu na životní prostředí, letiště pak zažádalo o územní rozhodnutí.

„Loni byl tento proces znovu zahájen u středočeského stavebního úřadu poté, co byly zamítnuty kasační stížnosti a zpochybnění umístění stavby v územních plánech. Věříme, že letos získáme nepravomocné územní rozhodnutí a budeme moct zažádat o stavební povolení. Se zahájením výstavby paralelní dráhy počítáme po roce 2030, stojí na stránkách letiště s tím, že po jejím zprovoznění je v plánu zrušení paralelní ranveje.

Foto: Letiště Praha

Mapka uzavírky.

Rozšíření letiště se ale nelíbí některým radnicím. Starosta Suchdola Petr Hejl (STAN) podle ČTK řekl, že jeho městská část bude proti nové dráze nadále bojovat. Podobně se vyjádřil starosta Nebušic Viktor Komárek (STAN). Výhrady se týkají hlavně hluku a emisí z provozu z letiště, železnice a silnic, které se tu potkávají.

Naopak podle starosty Prahy 6 Jakuba Stárka (ODS) aktuální převedení provozu na vedlejší dráhu ukazuje, jak důležité je urychlit výstavbu paralelní dráhy, která by v budoucnu podobné komplikace eliminovala. Jsme si vědomi nepříjemných dopadů tohoto opatření na každodenní život lidí, a proto s letištěm intenzivně jednáme o možnostech, jak kompenzovat negativní vliv zvýšeného hluku a zátěže pro naši městskou část,“ uvedl.

Například v roce 2024 Letiště Praha podpořilo program jazykového vzdělávání pro děti na základních školách částkou tři miliony korun, dalších 500 tisíc investovalo do projektů na podporu biodiverzity a v rámci grantu Dobré sousedství významně podpořilo i činnost místních spolků a organizací, dodal radní Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).

Lávka půjde k zemi

Nynějšího omezení provozu využije Ředitelství silnic a dálnic k přípravě přestavby technologické lávky na prvním kilometru dálnice D7 u letiště, jejíž součástí jsou naváděcí systémy. V první fázi přišly na řadu přípravné práce v areálu letiště.

Foto: ŘSD

Lávka půjde k zemi, nahradí ji nová.

Provoz na silnici pak akce začne ovlivňovat od dubna. Délka lávky je podle Veselého zásadní překážkou pro rozšíření dálnice v těchto místech na 3+3 jízdní pruhy.

Proměna spočívá ve výstavbě nového mostního objektu a demolici původního. Nová stavba bude asi 1,5krát delší a vyroste o deset metrů dál ve směru na Slaný. „Přípravné práce spočívají například v posunu oplocení letiště v místě výstavby nové lávky dále od dálnice,“ přiblížil.

Demolice starého díla nastane zřejmě v červenci. Lávka půjde k zemi za úplné uzavírky dálnice. „Během osazování nové lávky pak plánujeme noční krátkodobé uzavírky na přibližně 20 minut. Jinak po většinu stavby chceme zachovat provoz v režimu dvou jízdních pruhů pro každý směr, které budou pouze zúženy,“ vzkázal Veselý řidičům s tím, že nová lávka by měla začít sloužit do konce letních prázdnin.

A všichni pěkně do ohrádky jako stádo ovcí. Letiště Praha zavedlo dost nevlídnou novinku při některých odletech

Ekonomika

Výběr článků

Načítám