Článek
Zastupitelé metropole na své poslední schůzi pověřili radu města, aby do konce srpna vybrala projektanta dokumentace pro stavební povolení. Tendr na něj vyhlásila Technická správa komunikací před pár dny, uvedla ČTK s odkazem na věstník veřejných zakázek. Předpokládaná hodnota zakázky činí 78 milionů korun bez DPH.
Původní železniční trať přes Strašnice postavená v roce 1874 zanikla koncem roku 2020 po vybudování nového železničního koridoru se zastávkami Eden a Zahradní Město. Místo nyní zarůstá a hromadí se tam odpadky.
Lidé z okolí se báli, že kvůli průtahům v dubnu vyprší platnost pravomocného územního rozhodnutí, a tak by se projekt vrátil na začátek. Na jeho podporu vznikla petice, a protože čítá více než tisíc podpisů, zabývalo se jí zastupitelstvo.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) veřejnost ujistil, že žádný zánik projektu nehrozí. „Provedli jsme první stavební práce podle územního rozhodnutí, šlo o přeložku veřejného osvětlení,“ uvedl s tím, že zdržení nebylo na straně města.
Státní firma svůj projekt upravila, a tak si chystaná díla nepřekážejí. Stále však zbývá vyřešit několik konfliktních míst u Zahradního Města a Edenu. Ta by podle Hřiba mohla vzniknout jako dočasné stavby, které Správa železnic po vzniku vysokorychlostní železnice dokončí.
Memorandum o spolupráci mezi státní firmou, městskou částí a hlavním městem je před dokončením. „Během dubna ho snad budeme mít na stole. Umožní pokračovat ve výkupech pozemků a jednání, abychom ji mohli realizovat,“ dodal zastupitel a místostarosta Prahy 10 Tomáš Pek (TOP 09).
Zásadní rozvojový projekt
Promenádu, kde by měly zůstat některé prvky odkazující na drážní minulost místa, považuje za zásadní rozvojový projekt pro Prahu, který pomůže odstranit brownfield a zmírnit dopady při výstavbě vysokorychlostní železnice.

Tak by měla vypadat bývalá stanice ve Strašnicích.
Konstatoval, že první návrh Správy železnic byl poddimenzovaný. Ukázalo se, že odstavné nádraží potřebuje větší prostor, a tak se projekty dostaly do kolize. „Dalo to hodně práce, ale nakonec se našlo řešení,“ ujistil.
Řeší se přes deset let
Vizí Drážní promenády se desátá část zabývala od roku 2012. Kvůli finanční náročnosti ji ale převzala metropole. Podle podkladů k vypsané soutěži vyjde na 300 až 450 milionů korun.
„Chtěli jsme bydlet u pražské High Line, skončili jsme u smetiště,“ konstatovala petentka Radka Šubířová, která se před několika lety přestěhovala k bývalé železniční stanici ve Strašnicích. Rozhodujícím argumentem pro změnu adresy byla právě Drážní promenáda.
„Pak přišlo druhé dítě a pořád se nic nedělo, jen se prostor začal proměňovat ve smetiště. Už jsme přemýšleli, že bychom se poohlédli po jiném místě pro bydlení. Teď jsem plná optimismu, že promenáda vznikne, ale ráda bych věděla, jaké kroky se dějí,“ řekla na zastupitelstvu.
Monika Martišková za nespokojené občany připomněla, že když lidé petici v lednu rozjížděli, báli se, že vyprší územní rozhodnutí a projekt se vrátí na začátek.
„Že je zachráněn, přišlo v posledních týdnech. Potřebujeme usnesení, že se bude pokračovat, že se začne stavět aspoň část a také informace pro obyvatele. Zachraňujeme promenádu téměř těsně před tím, než padla pod stůl, ten projekt potřebuje vaši podporu,“ nabádala zastupitele, za což sklidila potlesk.

Bývalá dráha zarůstá, někteří ji užívají jako skládku.
„Tato petice je příkladem toho, kam vedou prezentace vizí, které nejsou připraveny k realizaci. Dostali jsme se do situace vyvolávání klamných iluzí, co se stane zítra, a nutíme občany, aby bojovali za to, aby se z té vize něco stalo,“ poznamenal radní Zdeněk Kovářík (ODS).
„Kdybyste se neozvali, nezískali byste zájem vládnoucí koalice, a jsem si téměř jist, že bychom ztratili pravomocné územní rozhodnutí,“ konstatoval zastupitel Adam Scheinherr (PS) směrem k petentům.
Starosta desáté části Martin Valovič (ODS) připomněl, že jde o 4,5 kilometru dlouhý úsek pro trávení volného času všech lidí. Doprovodí jej masivní výsadba zeleně. „Nikdy jsem se nesetkal s tak masivně podporovaným projektem,“ dodal.