Článek
„Předchozí prostory byly na hraně kapacitních a zejména technologických možností. Díky rekonstrukci teď máme moderní, technologicky robustní a důstojné místo pro práci dispečerů, kteří jsou prostřednictvím telefonu na místě všech událostí jako první zdravotníci,“ konstatoval ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy Petr Kolouch s tím, že dispečink je pro záchrannou službu zcela klíčové pracoviště.
Díky stavebním úpravám se podařilo zvýšit o třetinu počet dispečerských míst. Dispečerské stoly jsou polohovatelné a každý si je může upravit podle své výšky, případně během směny libovolně střídat práci vsedě a vestoje. U desky stolu pak lze zapnout i vyhřívání pro větší komfort i jako prevenci vzniku syndromu karpálního tunelu.
Dispečeři také nově pracují s bezdrátovými komunikačními sety, které usnadňují pohyb. Dominantou zdravotnického operačního střediska je nástěnná zobrazovací plocha, na kterou lze přenášet například záběry z městských kamer pro zvýšení povědomí o situaci na místě událostí.
„Dispečeři teď mají jeden z nejmodernějších dispečinků v Evropě,“ uvedla náměstkyně primátora Alexandra Udženija (ODS) s tím, že město hodlá do záchranné služby investovat i nadále.
„Neustále obnovujeme výjezdová stanoviště a přidáváme nová, protože chceme zachovat dojezd na minutách, na kterých má být. V tomto roce má vzniknout nový heliport, plánujeme nové sídlo,“ dodala Udženija. Heliport má vzniknout u Vyšehradské skály v Podskalí a má sloužit k přepravě akutních případů do Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.
Nové sídlo záchranné služby by mělo stát na Proseku, v současnosti se podle náměstkyně připravuje projektová dokumentace.
Dispečink v číslech a zajímavostech
- na dispečinku služby slouží ve 12hodinových směnách 7–10 operátorek a operátorů
- v roce 2024 přijal téměř 226 000 tísňových volání
- zhruba dvě třetiny volání přichází v denní a třetina v noční směně
- záchrannou službu volají lidé během dne nejčastěji v pondělí, nejméně zatížená bývá neděle
- noční směny jsou nejvytíženější z pátku na sobotu a ze soboty na neděli, kdy přichází zhruba o desetinu volání více než v jiné dny
- nejvíce volání přichází ve všední dny mezi 9. a 11. hodinou
Nové hlášení
Volající na tísňovou linku 155 v Praze zcela prvně uslyší před spojením s dispečerem informační hlášku. Ta ho ujistí, že se skutečně dovolali na záchrannou službu, a pomůže předcházet hovorům, kdy ji člověk vytočí nedopatřením. Takže dotyčný může díky upozornění hovor zavěsit ještě předtím, než zaměstná operátora.
Stavební úpravy se dotkly i zázemí operačního střediska, k dispozici jsou nové převlékárny, kuchyňka i relaxační část.
Takto rozsáhlá modernizace zdravotnického operačního střediska se v Praze uskutečnila poprvé od roku 1999, kdy se pracoviště přesunulo z ulice Dukelských hrdinů v sedmé části.
Vzhledem k technické náročnosti předcházela rekonstrukci přibližně tříletá plánovací a přípravná fáze. Proměna se pak uskutečnila v roce 2024 a skončila začátkem letošního roku.
Dílo vyšlo na 52,3 milionu korun. Investiční příspěvek magistrátu činil deset milionů korun, ostatní výdaje hradila záchranná služba z vlastního investičního fondu.