Článek
To umožní společnosti Ředitelství silnic a dálnic, která má budování na starosti, pokračovat v přípravě a zahájit další kroky vedoucí k zahájení výstavby.
„Ke zveřejnění dokumentace EIA došlo v listopadu 2023 a její veřejné projednání se uskutečnilo loni v lednu. V letošním roce proběhne výběr zhotovitele dokumentace na vybranou variantu a probíhat budou práce v rámci geotechnického průzkumu,“ shrnul Jiří Veselý za státní organizaci.
Ministerstvo podle něj posuzovalo obě navržené varianty nové komunikace, tedy tunelovou a zahloubenou. „O výběru té, která bude realizována, chceme rozhodnout v druhé polovině letošního roku,“ reagoval Veselý na dotaz Novinek.
Stavba Pražského okruhu na severu metropole by se mohla rozběhnout do tří let
Nová silnice mezi dálnicemi D10 a D8 měří 13,6 kilometru. Podle ředitelství je zásadní mj. pro odklon tranzitní dopravy z Prahy. Připravovaný úsek výrazně uleví přetíženým komunikacím v oblasti Horních Počernic a Černého Mostu. „Zahájení stavby plánujeme do tří let a nejpozději v roce 2031 bychom ji rádi uvedli do provozu,“ dodal Veselý. Předpokládaná cena činí podle zvolené varianty buď 1,7, nebo 3,8 miliardy korun bez DPH.
Výkup pozemků v dalších úsecích
Ředitelství silnic a dálnic nedávno také oznámilo, že letos v souvislosti s přípravou dalších částí Pražského okruhu hodlá odstartovat výkup pozemků mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. Těch se týká výstavba osmikilometrového úseku s číslem 518 mezi Ruzyní a Suchdolem a téměř sedm kilometrů dlouhé části Suchdol–Březiněves označovanou jako 519. Nová silnice, kterou chce organizace začít budovat v roce 2028, spojí dálnice D8 a D7.
S tím ale nesouhlasí některé městské části, jež protíná. Například vedení Suchdola proti úseku 518 se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami protestuje od konce 90. let.
Silniční tah totiž považuje za extrémní zásah do života lidí, který dopravě nijak neuleví, bojí se přílivu desetitisíců aut, hluku a citelného zhoršení životního prostředí. Dlouholetý starosta Petr Hejl (STAN) už dříve řekl, že ho považuje za likvidační, protože protíná střed městské části. Podle něj existují jiné možnosti, jak komplikovanou dopravu řešit.
Dostavba úseku na severu je podle ministerstva dopravy nezbytná pro propojení severozápadních částí Prahy s okolními oblastmi. Odlehčí přetíženým komunikacím v centru a výrazně zlepší plynulost dopravy v metropoli. Resort ujišťuje, že je úsek navržen tak, aby zajistil efektivní dopravní spojení a maximální ochranu životního prostředí.
Vnější okruh kolem Prahy má po dokončení měřit zhruba 83 kilometrů, v současnosti je v provozu asi polovina. První část se otevřela v roce 1983, na dosud poslední otevřený úsek mezi dálnicemi D1 a D5 auta vyjela v roce 2010.
Loni v prosinci začala stavba 12,6 kilometru dlouhé komunikace z Běchovic na D1. Tato etapa patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v Česku. Práce by měly trvat tři roky. Společně s ní chce ředitelství na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice–Úvaly, jejíž stavba by měla začít v létě 2025.