Hlavní obsah

1,45 miliardy. Cenovka nového mostu pro Prahu s lampami z celého světa výrazně poskočila

4:55
4:55

Poslechněte si tento článek

Praha

Od příštího roku po něm budou jezdit přes Vltavu tramvaje a autobusy i záchranné složky, zároveň se díky projektu světelného parku má stát magnetem pro turisty. Dvorecký most už má hotovou konstrukci, opět ale zazněla vyšší cena.

Stavba Dvoreckého mostu se posunula do finální fázeVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

„Jsme na dokončené betonové konstrukci mostu, který vyjde celkem na 1,45 miliardy korun. Hotovo bude v prvním čtvrtletí roku 2026,“ řekl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na mostě spojujícím přes Vltavu Podolí v Praze 4 se zlíchovským břehem v Praze 5.

Ještě v červnu 2021 při schválení stavby pražským zastupitelstvem zaznělo, že město vypíše tendr na nové přemostění Vltavy za 972 milionů. Práce na stavbě začaly v září roku 2022. Už tehdy se kvůli nečekaným geologickým podmínkám předběžná cena stavby navýšila na 1 075 000 000 korun bez DPH. Praha ale rovnou počítala s dalšími náklady způsobenými průtahy stavby.

„Navýšení ceny u Dvoreckého mostu je způsobené především nutností změny technického řešení založení mostu z důvodu zastižené geologie u pilířů v korytě řeky Vltavy, dále zvýšením množství výztuže v nosné konstrukci mostu – na základě podrobného statického výpočtu zpracovávaného v rámci realizace mostu,“ jmenoval Tadeáš Provazník z tiskového odboru pražského magistrátu.

Foto: Novinky

Stavba Dvoreckého mostu se blíží do finále.

Další náklady jsou podle něj spojené s rozšířením některých ploch v okolí mostu nebo například úpravami technických řešení podle požadavků městských subjektů. „V neposlední řadě je celkové navýšení způsobeno aplikovanou inflační doložkou,“ dodal.

Hlavní stavbyvedoucí Petr Koukolík uvedl, že co se týká mostu, v nejbližší době ho čeká položení izolačního podvrství. „Dodělává se také takzvaná pevná jízdní dráha s kolejemi, která je už započatá z obou břehů. Musíme dál postavit trakční stožáry, zábradlí, osvětlení, a samozřejmě vozovkové vrstvy,“ uvedl.

Okolí mostu je podle něj potřeba zpřístupnit pro veřejnost do prvního čtvrtletí příštího roku. „Do třetího čtvrtletí pak budou následovat zejména estetické věci od výtvarníka Kryštofa Kintery,“ uvedl stavbyvedoucí za zhotovitele.

Foto: Novinky

Ve středu mostu budou jezdit tramvaje a autobusy.

Z hlediska pražského cestovního ruchu se nový most stane podle náměstka primátora Jiřího Pospíšila (TOP 09) významným místem.

„Budou tu lampy z celého světa a další plastiky, které v rámci projektu vytvořil výtvarník Kryštof Kintera se svými kolegy. Z peněz hlavního města Prahy, z kategorie Umění pro město, dáváme v tuto chvíli 50 milionů na uměleckou výzdobu,“ uvedl Pospíšil s tím, že částka zřejmě nebude konečná, protože projekt se postupně rozrůstá.

Vedení Prahy předpokládá, že se most stane přitažlivým nejen pro obyvatele metropole, ale i pro turisty.

„Chceme diverzifikovat cestovní ruch a nabídnout do budoucna i jiná místa, než je pouze přeplněné centrum, kde se turisté valí Starým Městem. Tento park bude postupně vytvořen v druhé polovině roku 2026 a může se stát dalším magnetem, a věřím, že se investice vrátí,“ doplnil.

Foto: Krištof Kintera

Vizualizace projektu Light Removes Darkness s lampami z celého světa.

Součástí mostu bude 147 světelných objektů se 440 světelnými zdroji. Jde o různé druhy lamp městského osvětlení z osmdesáti zemí ze všech kontinentů mimo Antarktidy, které budou doplněny o další plastiky.

Jednou z nich je například neokubistická socha Heavy Head Boy, která už je na místě, ale zatím zůstává zakrytá. „Je to trochu hlídač, trochu vodník,“ zasmál se na místě výtvarník Krištof Kintera, který byl nadšený, když poprvé viděl načrtnuté linie mostu.

„Křížení brutalismu a kubismu je dobře vymyšlená symbióza, která cituje a rozvíjí formy nejzásadnějších období československé architektury. Jsem rád, že architekt Radek Šíma se svým kolektivem dokázal přesvědčit město, že součástí dopravní stavby má být umělecké dílo,“ zmínil.

Nejdůležitější podle něj je, že se zaměřili na přilehlá území. „Most sám o sobě už nepotřeboval nic. Jenom ho postavit. Jenže když se podíváte na zlíchovskou stranu, vyústění mostu by končilo v křoví, kde by to bylo plné prezervativů, injekčních stříkaček a vajglů, což by bylo nedůstojné,“ popisuje.

Proto se zaměřili na území kolem lávky, druhým místem pak je prostor pod mostem na podolské straně mostu. Jde o velkorysý prostor 42 metrů téměř na 17 metrů.

„Zase, mohlo to tu smrdět močí, proto jsme přišli s komplexním řešením prostoru, kde se bude odehrávat celá škála aktivit pro různé komunity od skejťáků přes otužilce a boulderisty po mateřské školky,“ vypráví s tím, že vybojovaná a důležitá věc jsou veřejné záchody v patě mostu.

Nový most o délce 388 metrů bude sloužit MHD, pěším a cyklistům, kromě toho po něm budou moci přejet i záchranáři. Jeho hlavní význam je podle vedení města v zajištění tramvajového spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5, aby nebylo nutné jezdit přes centrum. S provozem aut se naopak nepočítá.

„Pro auta je tu defacto vyhrazen osmiproudý Barrandovský most na dohled odsud, ostatně i řidičům tam se uleví, budou mít o nějaký ten spoj MHD méně, protože budou převedené sem, na Dvorecký most,“ doplnil Hřib.

Výběr článků

Načítám