Článek
Vláda se bude v pondělí potížemi kolem posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří zabývat. Sobotka nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně.
Dvanáctikilometrový úsek bude v sobotu slavnostně otevřen. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale v pátek večer oznámilo, že asi na dvou kilometrech bude provoz sveden do jednoho pruhu. Důvodem je nestabilita podloží u prackovické estakády.
"To, co se stalo, je, že při stavebních pracech, konkrétně při injektáži, to podloží začalo někde hluboko ve 20 metrech nebo ve 14 metrech v druhé sondě vykazovat pohyb, takže my jsme ho začali sledovat," řekl ministr ČRo. Podobná věc se podle něj už jednou stala, když se dělaly odvodňovací stěny. Podloží se poté uklidnilo v řádu dní, týdnu, uvedl. Předpokládá, že je to stejná reakce a že se v blízké době provoz vrátí i na druhou stranu.
"V pondělí zasedá vláda, já chci, aby pan ministr dopravy informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace. Jaké jsou výsledky monitoringu D8 a jaká se předpokládají opatření," řekl premiér v Teplicích, kam dorazil na krajskou konferenci ČSSD. Klíčové podle něj budou výsledky monitoringu.
"Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a ŘSD monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý," doplnil Sobotka.
Rozebrali část dokončené dálnice
Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy.
ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.
Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.