Hlavní obsah

Známky nechat. Slovní hodnocení dětí ve školách odmítají hlavně senioři

Návrh ministerstva školství nahradit v prvních třech ročnících základních škol tradiční známkování slovním hodnocením přijímá veřejnost odmítavě a většinově se staví pro zachování klasické školní stupnice. V šetření společnosti STEM/MARK se pro status quo vyslovilo 53 procent dotázaných.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Se slovním hodnocením má zkušenost 28 procent respondentů, v Praze dokonce 41 procent. Tito lidé se k možné změně staví vesměs kladněji.

„Větší podporu má myšlenka zavedení slovního hodnocení v prvních třídách základních škol hlavně u mladých lidí pod 30 let, naopak mezi seniory je odpor k takové změně nejvýraznější“, dodal Radek Pileček z agentury STEM/MARK.

Zatímco žákům prvních tříd by slovní hodnocení dopřála polovina lidí, pro druhou třídu by se zamlouvalo již pouze 43 procentům lidí. Ve třetí třídě by již chtělo slovní hodnocení pouze 35 procent lidí. S jeho zavedením pro vyšší ročníky podpora dále klesá.

Přísné známky snižují cíle dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře, tvrdí studie

Věda a školy

Nechtějí měnit tradici

Nejzmiňovanějším argumentem pro zachování klasických známek je zvyk a tradice (24 procent). Dále jsou to přehlednost (23 procent), objektivita (21 procent) a motivační faktor pro žáky (20 procent).

Lidé preferující slovní hodnocení vyzdvihují menší stres pro děti (31 procent), osobnější hodnocení umožňující postihnout kvality i slabiny (31 procent) i možnost komplexnějšího pohledu (24 procent).

Průzkum proběhl mezi 504 osobami od 13. do 17. února.

Anketa

Pro děti v 1. až 3. ročníku ZŠ je podle vás lepší zpětná vazba formou:
slovního hodnocení
42,9 %
známek 1 až 5
57,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1654 čtenářů.

Dávat pětky prvňákům je sadismus. Prosadí se slovní hodnocení?

Domácí

Výběr článků

Načítám