Článek
Naopak záměr předchozího šéfa resortu dopravy Dana Ťoka (za ANO) povolit na křižovatkách řidičům odbočování doprava, i když svítí červená, skončil po jeho odchodu z ministerského křesla u ledu.
„Se zvýšením povolené rychlosti na vybraných dálničních úsecích nadále počítáme. Návrh na odbočování na červenou však součástí novely není,“ potvrdila Právu mluvčí MD Lenka Rezková.
Obavy ze zhoršení bezpečnosti provozu
Nápad povolit na světly řízených křižovatkách odbočování doprava na červenou, když v pruhu ve výhledu nic nejede, zdůvodňoval Ťok tím, že řidiči by čekáním na zelenou zbytečně neztráceli čas a snížily by se emise z aut.
„Mou snahou je přispět k větší plynulosti dopravy na křižovatkách. Auta tam stojí na červenou, i když ve volném směru nic nejede. Čekají a motory běží, což zatěžuje životní prostředí,“ řekl Právu loni v září Ťok.
Na MD ovšem pod novým ministrem zřejmě převážila obava, že by se ještě zhoršila bezpečnost provozu. Jízda na červenou totiž v ČR dlouhodobě patří mezi časté příčiny nehod.
Návrh novely už prošel meziresortním řízením a v současné době MD ještě vypořádává připomínky. Na dotaz, kdy tedy ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) předloží nové body a změny v pravidlech ke schválení vládě, mluvčí odpověděla: „Naší prioritou je učinit tak co nejdříve, během letošního podzimu.“
V záměru zvýšit rychlostní limit se MD inspiruje Rakouskem. Na dvou úsecích tamější dálnice A1 (Vídeň–Salcburk) bylo od loňského července povoleno jezdit rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Nyní to Rakušané vyhodnocují. Konkrétně šlo o úseky A1 mezi Haidem a Sattledtem jižně od Lince a mezi Melkem a Oedem v Dolních Rakousích.
Když se jim povolí 140 km/h, pojedou stopadesátkou
Podle představ ministerstva dopravy má být v ČR až 140 km/h povoleno dopravním značením pouze na několika vybraných úsecích dálnic, kde to podmínky dovolí. Například na D1 v úseku z Lipníku ke Klimkovicím, na D2 od Chrlic směrem k hranici se Slovenskem či na D11 mezi Jirny a Hradcem Králové. Záměr už dříve podpořila dopravní policie i Ředitelství silnic a dálnic.
„Řidičům by to přineslo jen pár minut časového zisku, takže to příliš smyslu nedává. Čeští řidiči navíc nejsou moc disciplinovaní. Když se jim povolí 140 km/h, pojedou stopadesátkou. Jenom by se tedy zvýšilo riziko nehod,“ řekl Právu mluvčí ÚAMK ČR Igor Sirota.
Pokuty přitvrdí
Přimět řidiče k dodržování rychlostního limitu chce však MD tvrdšími postihy. Za výrazné překročení má být podle návrhu šest místo dosavadních pěti bodů, bloková pokuta 5000 Kč a ve správním řízení až 25 000 Kč.
Po dokončení modernizace D1, tedy od roku 2022, bude podmínky pro větší rychlost splňovat většina této dálnice. Limit by pak šlo zvednout téměř na celé trase mezi Prahou a Brnem. Řidiči by to určitě uvítali. Dohnali by tím alespoň část času, který teď ztrácejí v uzavírkách opravovaných dálničních úseků.
„Ani na zmodernizované D1 by ale zvýšení povolené rychlosti nemohlo být celoroční. Zejména na Vysočině se v zimě podmínky pro jízdu po D1 podstatně zhoršují,“ připomněl Sirota.