Článek
Komise si odhlasovala, že se bude zabývat pouze úpravami těch paragrafů zákona č. 361/2000, o provozu na silnicích, na nichž se shodlo nejméně 60 procent z jejích 35 členů.
Komise si odhlasovala, že se bude zabývat pouze úpravami těch paragrafů zákona č. 361/2000, o provozu na silnicích, na nichž se shodlo nejméně 60 procent z jejích 35 členů.
Ze hry tak vypadla většina z 860 podaných návrhů. Například na povinné vybavení chodců za snížené viditelnosti reflexními nášivkami, snížení maximální povolené rychlosti na dálnicích ze 130 na 120 kilometrů v hodině a mimo obec z 90 na 70 km/h či přednost chodců na přechodech před přijíždějící tramvají.
Body by mohly být jen za nejzávažnější přestupky
Velkou šanci na přijetí mají naopak změny v bodovém systému. Ten byl v Česku zaveden 1. července 2006, ale nedaří se plnit jeho hlavní cíl – výrazně snížit počet mrtvých na silnicích.
Velkou šanci na přijetí mají naopak změny v bodovém systému. Ten byl v Česku zaveden 1. července 2006, ale nedaří se plnit jeho hlavní cíl – výrazně snížit počet mrtvých na silnicích.
Velkou šanci na přijetí mají naopak změny v bodovém systému. Ten byl v Česku zaveden 1. července 2006, ale nedaří se plnit jeho hlavní cíl – výrazně snížit počet mrtvých na silnicích.Šéf dopravní policie Martin Červíček a někteří další členové komise žádají, aby se hranice pro automatické odnětí řidičského průkazu zvedla z dvanácti na osmnáct bodů. Řidič by si mohl všechny body na svém kontě odepsat už po 18 měsících bez přestupku. Body mají být udělovány pouze za ta nejzávažnější porušení pravidel, která bezprostředně ohrozí ostatní účastníky silničního provozu. Nedávaly by se mj. za nesvícení za jízdy.
Velkou šanci na přijetí mají naopak změny v bodovém systému. Ten byl v Česku zaveden 1. července 2006, ale nedaří se plnit jeho hlavní cíl – výrazně snížit počet mrtvých na silnicích.Šéf dopravní policie Martin Červíček a někteří další členové komise žádají, aby se hranice pro automatické odnětí řidičského průkazu zvedla z dvanácti na osmnáct bodů. Řidič by si mohl všechny body na svém kontě odepsat už po 18 měsících bez přestupku. Body mají být udělovány pouze za ta nejzávažnější porušení pravidel, která bezprostředně ohrozí ostatní účastníky silničního provozu. Nedávaly by se mj. za nesvícení za jízdy.
Skončit má i kritizovaná praxe, kdy řidič několikrát překročí rychlost a ve správním řízení pak rovnou přijde o řidičák, protože dostane body i pokutu za každý z přestupků zvlášť.
Ve hře i tolerance k alkoholu
Mezi navrhovanými změnami je zákaz předjíždění na křižovatce mimo obec, povinné dávání blinkru při předjíždění chodců i ustanovení, že při odbočování nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v přímém směru. Smeten ze stolu nebyl ani návrh Václava Špičky z Autoklubu ČR, aby byl řidič právně považován za ovlivněného alkoholem až tehdy, bude-li mu zjištěno více než 0,2 promile.
Mezi navrhovanými změnami je zákaz předjíždění na křižovatce mimo obec, povinné dávání blinkru při předjíždění chodců i ustanovení, že při odbočování nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v přímém směru. Smeten ze stolu nebyl ani návrh Václava Špičky z Autoklubu ČR, aby byl řidič právně považován za ovlivněného alkoholem až tehdy, bude-li mu zjištěno více než 0,2 promile.
Mezi navrhovanými změnami je zákaz předjíždění na křižovatce mimo obec, povinné dávání blinkru při předjíždění chodců i ustanovení, že při odbočování nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v přímém směru. Smeten ze stolu nebyl ani návrh Václava Špičky z Autoklubu ČR, aby byl řidič právně považován za ovlivněného alkoholem až tehdy, bude-li mu zjištěno více než 0,2 promile.Řebíček sliboval, že návrh novely předloží vládě a parlamentu již letos na jaře. Množství návrhů, které v komisi padlo, ovšem ministerstvo dopravy zaskočilo.
Mezi navrhovanými změnami je zákaz předjíždění na křižovatce mimo obec, povinné dávání blinkru při předjíždění chodců i ustanovení, že při odbočování nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v přímém směru. Smeten ze stolu nebyl ani návrh Václava Špičky z Autoklubu ČR, aby byl řidič právně považován za ovlivněného alkoholem až tehdy, bude-li mu zjištěno více než 0,2 promile.Řebíček sliboval, že návrh novely předloží vládě a parlamentu již letos na jaře. Množství návrhů, které v komisi padlo, ovšem ministerstvo dopravy zaskočilo.
„Příprava novely tak zabere čas nejméně do léta. Přesto ještě dou -fáme, že když v parlamentu vše půjde hladce, může novela nabýt účinnosti v lednu 2009,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Uvolnit ruce dopravní policii
Jedním z důvodů, proč bodový systém nemá dostatečnou autoritu, je nedostatečný dohled policie nad silničním provozem. Řada členů expertní komise se snaží uvolnit ruce policistům návrhem, aby museli k nehodám jezdit pouze v případech, kdy dojde k újmě na zdraví.
Jedním z důvodů, proč bodový systém nemá dostatečnou autoritu, je nedostatečný dohled policie nad silničním provozem. Řada členů expertní komise se snaží uvolnit ruce policistům návrhem, aby museli k nehodám jezdit pouze v případech, kdy dojde k újmě na zdraví.
Jedním z důvodů, proč bodový systém nemá dostatečnou autoritu, je nedostatečný dohled policie nad silničním provozem. Řada členů expertní komise se snaží uvolnit ruce policistům návrhem, aby museli k nehodám jezdit pouze v případech, kdy dojde k újmě na zdraví.Nyní musejí účastníci nehody policii přivolat, když odhadovaná škoda přesáhne 50 tisíc korun. Červíček ale nepředpokládá, že by mohl být škodní limit zcela zrušen. „O jeho výši teď jednáme s pojišťovnami. Nyní nedokážu říci, jaká by to měla být suma, ale dá se mluvit například o sto tisících korun,“ sdělil Právu šéf dopravní policie.
Jedním z důvodů, proč bodový systém nemá dostatečnou autoritu, je nedostatečný dohled policie nad silničním provozem. Řada členů expertní komise se snaží uvolnit ruce policistům návrhem, aby museli k nehodám jezdit pouze v případech, kdy dojde k újmě na zdraví.Nyní musejí účastníci nehody policii přivolat, když odhadovaná škoda přesáhne 50 tisíc korun. Červíček ale nepředpokládá, že by mohl být škodní limit zcela zrušen. „O jeho výši teď jednáme s pojišťovnami. Nyní nedokážu říci, jaká by to měla být suma, ale dá se mluvit například o sto tisících korun,“ sdělil Právu šéf dopravní policie.
Červíček nechce riskovat, že se novela zákona zpozdí. Svůj návrh proto zapracuje do legislativních změn týkajících se reformy policie, jež má začít 1. ledna 2009.