Článek
Dokument předloží náměstek hejtmana pro oblast regionálního rozvoje Petr Vanka (ANO). „Gigafactory bude mít nejvíc dvě stě hektarů. Dalších osmdesát zaberou rozvodny, čistička odpadních vod, hasiči a podobně,“ vyjmenoval Vanka.
Jestliže se koncern Volkswagen rozhodne pro Líně, ve hře jsou totiž ještě lokality v Polsku a Maďarsku, přinese to s sebou řadu dopravních změn. I s nimi aktualizace Zásad územního rozvoje (ZÚR) Plzeňského kraje počítá. „Navrhujeme řešení, které bude vyhovovat okolním obcím a příliš je nezatíží. Například sjezd u Nové Vsi povede jižně od obce, nikoli severně,“ zmínil. Udělá se také přeložka silnice II/180, včetně obchvatu Dobřan.
V plánu je rovněž modernizace a elektrifikace vojenské vlečky vedoucí přímo na letiště. „Bude se opravdu hodně používat, aby do oblasti zajíždělo co nejméně nákladních automobilů,“ vysvětlil Vanka.
Odstartovaly průzkumné práce kvůli gigafactory v Líních
Součástí návrhu je však i zrušení letiště. „V tomto případě se počítá s kompenzacemi všem subjektům, které v oblasti působí,“ zdůraznil. Ostatně k tomu se tento týden zavázala i vláda, jež bude jednat o náhradním letišti.
Investor vyloučil, že by mohly vedle sebe existovat letiště a gigafactory.
Vláda investici za zhruba 120 miliard korun podporuje a považuje ji za klíčovou pro tuzemský automobilový průmysl. „Projekt přinese nové technologie, pracovní místa, stabilní příjmy do státního rozpočtu, nové studijní a učební obory, rozvoj Plzeňského kraje i posílení obchodní a dopravní spolupráce mezi Českou republikou a Německem,“ shrnul ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).
Aerokluby si založily asociaci
Piloti a členové aeroklubů bojují za zachování vzletové plochy i veškerého zázemí. Kvůli tomu nedávno založili spolek EAGA, tedy Evropskou asociaci pro rozvoj všeobecného letectví. Jejich zástupce Štefan Koprda potvrdil, že v sobotu organizují Den otevřených hangárů, kde můžou návštěvníci vyjádřit svůj nesouhlas s výstavbou obří továrny. Český svaz letectví uspořádal už dvě protestní akce, třetí chystá na příští sobotu.
O aktualizaci ZÚR začnou v pondělí diskutovat krajští zastupitelé. Výsledná podoba dokumentu se tak ještě může změnit. „Trváme na tom, aby samotná gigafactory měla maximálně dvě stě hektarů a dalších osmdesát se použilo na rozvodny, hasičárnu a podobně. Pokud Volkswagen nakonec tuto lokalitu nevybere, trváme na tom, aby se průmyslová zóna i tak zmenšila,“ podotkl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). V současném znění ZÚR má totiž až 700 hektarů.
Pondělního jednání se zúčastní také členové zmiňovaného spolku EAGA. „Prioritou je pro nás zachování letiště. Záleží ovšem na verdiktu Volkswagenu,“ sdělil Koprda. Koncern měl původně rozhodnout už koncem minulého roku, ale i kvůli navýšení cen energií verdikt odložil.