Hlavní obsah

Zmatky kolem gigafactory v Líních: Vláda se neshodne, jaká si nastavila pravidla pro investory

Vláda se neshodne na tom, jaká si nastavila pravidla o gigafactory v Líních u Plzně. Podle ministryně obrany Jany Černochové (ODS) smí v lokalitě továrnu na baterie do elektroaut stavět pouze koncern Volkswagen. Oproti tomu náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko připustil, že může jít o jiného investora.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Letiště Líně

Článek

„Usnesení vlády je zcela jasné a je pouze pro gigafactory, kterou by stavěl Volkswagen. Nikdo jiný,“ zdůraznila Novinkám Černochová.

Uvedená slova jsou ale v rozporu s tvrzením náměstka ministra průmyslu a obchodu. Ten Novinkám potvrdil, že pokud se Volkswagen rozhodne ustoupit od gigafactory v Líních, může ji tam vybudovat jiný investor.

„Pokud by to nebyl Volkswagen, zájemci tady jsou. Určitě by s nimi musela proběhnout podobná debata, jako teď probíhá s Volkswagenem,“ prohlásil před časem Očko.

Kolem gigafactory v Líních krouží ještě další investoři

Ekonomika

Podle něj už o stavbu továrny na výrobu autobaterií projevily zájem další společnosti. O jaké jde, ale nechtěl konkrétně říct.

Do té doby však vláda hovořila pouze o koncernu Volkswagen. Ten si vybírá mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem.

Podmínkou však podle náměstka zůstává, že by mělo jít výhradně o gigafactory.

„Určitě neplánujeme přivést sem jiné typy investic, to bych opravdu vyloučil. Vím, že v regionu tato obava panuje,“ sdělil náměstek Novinkám s tím, že je k tomu zavazují vládní usnesení.

Doplnil, že s dalšími zájemci o vybudování gigafactory se ale v současnosti aktivně nejedná.

Fiala: Nemá cenu spekulovat o dalších variantách

Přesto se zdá, že resorty obrany a průmyslu a obchodu se nemohou shodnout na tom, jaká pravidla si ve svém usnesení nastavila. K situaci se neurčitě vyjádřil i premiér Petr Fiala (ODS).

„Vedeme jednání s firmou Volkswagen o výstavě gigafactory. Je to projekt, který je v zájmu České republiky. Jednání v mnoha směrech nejsou jednoduchá, protože není jednoduchá ani výstavba a celá investice gigafactory. A podle mě nemá cenu v tuto chvíli spekulovat o nějakých dalších variantách,“ řekl Novinkám.

Dodal, že se soustředí na to, aby dohoda s Volkswagenem o výstavbě dopadla dobře.

Záchranka vs. gigafactory. A je dusno

Domácí

V usnesení z loňského července se vysloveně o Volkswagenu opravdu nic nepíše. O koncernu se ale mluví v dokumentu z října roku 2022.

„Vláda jednoznačně deklaruje, že podnikne všechny potřebné kroky pro to, aby strategický projekt výstavby gigafactory koncernem Volkswagen byl realizován v České republice v lokalitě Plzeň-Líně,“ stojí v usnesení.

Také je v něm uvedeno, že ministři průmyslu a obchodu, financí a dopravy mají „okamžitě zahájit přímá jednání s vedením koncernu Volkswagen“.

Kabinet považuje investici za 120 miliard korun za klíčovou pro český automobilový průmysl. Volkswagen své rozhodnutí už několikrát odložil. Začít stavět by případně chtěl koncem příštího roku a výrobu spustit od roku 2027.

Zájem o vybudování továrny na baterie v Česku projevil i jihokorejský gigant LG. Preferoval by lokalitu v Moravskoslezském kraji. České úřady průběh vyjednávání nekomentují.

Lokalita pro plánovanou gigafactory je zamořená. Stavbu to neohrozí, tvrdí ministerstvo

Domácí

Výběr článků

Načítám