Hlavní obsah

Zmatky, čekání a rozčarování: Němečtí policisté vraceli pendlery od hranic

Právo, Pavel Orholz
Strážné

Až dvoukilometrová kolona převážně kamiónů se tvořila v pondělí dopoledne na hraničním přechodu do Německa ve Strážném. Důvodem byla zostřená pravidla i kontroly německých policistů, kteří do země pouštěli jen nezbytnou tranzitní dopravu a zdravotníky. Někteří řidiči se museli u hranic otočit a do práce se vůbec nedostali.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Na hranicích s Německem se tvořily v pondělí dlouhé kolony kvůli kontrolámVideo: AP

Článek

„V koloně se čeká asi dvě a půl hodiny a další čas potom někteří ztratí i čekáním na vyřízení testů. Několik aut se muselo už i obrátit. Policisté nepustili do Německa například kluky, kteří tam dělají na pile, a také další skupinu, která montuje okna. Vrátili je s argumentem, že nepracují v kritické infrastruktuře,“ vysvětlovala Právu předsedkyně Asociace pendlerů ČR Zuzana Vintrová.

Foto: Pavel Orholz, Právo

Kolona kamiónů u přechodu do Bavorska ve Strážném měřila téměř dvě kilometry a řidiči čekali i dvě a půl hodiny.

Do Německa mohou od neděle bez toho, aniž by podstoupili karanténu, pouze zaměstnanci, kteří pracují v kritické infrastruktuře, tedy zdravotníci a lidé v sociálních službách. Výjimku mají také řidiči kamiónů pro tranzitní dopravu, kteří ale musí doložit negativní test.

Německé ministerstvo vnitra rozšířilo výjimku pro pendlery

Evropa

Kolonu před Strážným tak v pondělí tvořily hlavně kamiony, které jely do Německa vykládat zboží. „Ani se mě neptejte, co si o tom myslím...,“ mávl rukou po dvanácté hodině jeden z řidičů kamionů. Další měli vzhledem k asi dvoukilometrové frontě a čekací době čas i na diskusi.

Nepřipravení řidiči a pomalá kontrola

„Kontroly opravdu zdržují. Za čtyři hodiny vyřídí policisté čtyři auta, a proto tu stojíme. Důvodem je i nepřipravenost řidičů, protože se na to vykašlali. Neudělali si předem testy, ani si nevyřídili papíry, a teď tam stojí a nevědí, co dělají,“ přemítal řidič kamiónu Patrik Mareš. Upozornil, že jeho otec jezdí přímo pro německou dopravu a musel tam zůstat, protože by jinak musel do karantény.

Nejhorší je, že ta pravidla se stále mění, vlastně od pátku už to sledujeme. I během víkendu se informace různily.
řidič kamionu Karel Fišer

Kamión se dřevem vezl do Německa i Karel Fišer. „Nejhorší je, že ta pravidla se stále mění, vlastně od pátku už to sledujeme. I během víkendu se informace různily. Nejdříve, že pustí jenom zdravotníky, potom i zemědělce, a nakonec i kamiony, které splňují podmínky. Je těžké se v tom vyznat. Já mám papíry v pořádku a věřím, že mě velmi rychle pustí,“ podotkl Fišer s tím, že celý víkend strávil vyřizováním testu a papírů.

Za nesmyslné považuje  testy u řidičů kamiónů další řidič Václav Andrejuv. „Je to celé nesmysl. Já tam přijedu, vyložím zboží a zase jedu. Nevím, koho bych měl jako nakazit, když nikoho nepotkám,“ lamentoval Andrejuv.

Je jasné, že tam budu muset zůstat. Pendleři si shánějí bydlení v Německu

Domácí

Rozhodnutí spolkového ministerstva vnitra o tom, že i většina pendlerů z České republiky musí po překročení hranic do karantény, znamenalo pro mnohé konec práce, někteří si pak hledali narychlo v sobotu bydlení za hranicemi.

„Šéf po mně chtěl, abych si ještě v sobotu večer našel v Pasově bydlení a zůstal tam pracovat. Musel bych vše zvládnout během několika hodin. Bylo to v podstatě nereálné. Teď už bych musel do desetidenní karantény, takže bych stejně nepracoval, proto jsem si vybral dny náhradního volna a čekám, co bude dál,“ uvedl jeden z pendlerů, který jezdí do Pasova ze Strakonicka.

Změnu pravidel i kontroly zavedly německé úřady kvůli vysokému výskytu zejména britské mutace koronaviru v Česku.

Výběr článků

Načítám