Článek
Zavedení nové dopravní technologie do praxe znamená, že ITS bude s pomocí inteligentních prvků schopen hlídat plynulý průjezd křižovatkami napříč městem.
„Systém bude dokonalou pastí pro nezodpovědné řidiče, jelikož bude umět rozpoznat a současně předat informaci o nejčastějších přestupcích, které trápí město Zlín, a to hlídání zastavení v křižovatce, průjezd na červenou, otáčení vozidel v křižovatce a ohrožení chodců na přechodech. Způsob a rozsah kontroly se přitom budou dále konzultovat s městskou i státní policií,“ přiblížil zlínský radní Václav Kovář (ANO), který má v kompetenci dopravu a její alternativní způsoby.
Výměnou za zvýšenou zodpovědnost dostanou řidiči unikátní systém pro plynulý a bezpečný průjezd městem.
Součástí projektu bude instalace komunikační technologie C2X, která umožní komunikaci nejen mezi vozidly, ale i mezi 45 městskými křižovatkami včetně přechodů. Tato technologie se už nachází v některých nově vyrobených automobilech a od letošního roku jí bude povinně vybaven každý nově vyrobený vůz.
Spustit nový dopravní systém za zhruba 225 milionů korun chce zlínská radnice v závěru roku 2026. S realizací začne už dříve, a to v polovině příštího roku.
Součástí inteligentního systému se stanou nové semafory, datové sítě, senzory a moderní technologie pro řízení dopravy v reálném čase. Novinka navíc umožní preferovat linky městské hromadné dopravy nebo bezpečný průjezd složek integrovaného záchranného systému.
„Mozkem celého systému se stane vlastní dopravní a informační dispečink napojený na všechny dispečinky ve městě. Semafory a sledovaná místa se prostřednictvím vysokokapacitní přenosové sítě propojí s dopravním dispečinkem, tak aby se zde mohla v aktuálním čase zpracovávat veškerá data potřebná pro operativní řešení dopravních situací,“ popsal Kovář.
Speciální telematické prvky technologie C2X umístěné na křižovatkách budou navíc informace o aktuálním stavu v úseku přímo podávat motoristům. „Například upozorní na přítomnost chodců a cyklistů na křižovatce, čímž pomohou zabránit možným kolizím. Právě tato technologie představuje v současnosti a blízké budoucnosti obecně přijímaný koncept vzájemné komunikace mezi účastníky silničního provozu,“ upozornil Kovář s tím, že pomocí technologie C2X mohou vozidla mezi sebou navzájem komunikovat a být trvale v kontaktu i s dalšími zařízeními dopravní infrastruktury.
ITS rovněž doplní přechody pro chodce o inteligentní systém, který bude monitorovat celý prostor přechodu a současně bude doplněn o chytré řešení pro zrakově postižené.