Hlavní obsah

Zlín a Liberec jsou posledními krajskými městy, kam dojedou jen motorové vlaky

3:27
3:27

Poslechněte si tento článek

Motorové vlaky vjíždějící na nádraží krajské metropole se možná pro Zlín už brzy stanou historií. Už příští rok by v jeho případě měla začít dlouho očekávaná modernizace a elektrifikace trati od nedalekých Otrokovic. Zlín je přitom spolu s Libercem posledním krajským městem, do kterého se dostanou pouze motorové vlaky.

Modernizace trati z Otrokovic do Zlína začne v roce 2026Video: Aleš Fuksa, Novinky

Článek

Modernizace a elektrifikace železniční trati z Otrokovic do Zlína a dál do Vizovic dostává stále jasnější obrysy. Správa železnic získala v minulých dnech pravomocné stavební povolení pro první úsek do stanice Zlín střed.

„Pokračujeme také ve výkupu potřebných pozemků tak, aby se letos mohl vypsat tendr na zhotovitele prací. Jejich zahájení se předpokládá na začátku příštího roku. Správa železnic už uzavřela dohodu se třemi čtvrtinami vlastníků,“ přiblížila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Přibližně v polovině letošního roku bude vyhlášena soutěž na zhotovitele prací pro první úsek do krajské metropole.

Elektrifikace železniční trati do Zlína by měla být za šest let

Ekonomika

Jedenáctikilometrový úsek z Otrokovic do Zlína, po jehož jednokolejce dosud jezdí pouze motorové vlaky, získá nejen trolejové vedení, ale také druhou kolej. Traťová rychlost se zvýší na 100 km/h. Současně dojde ke zvýšení bezpečnosti, a to díky zrušení dvou přejezdů. „Ten první v Otrokovicích-Kvítkovicích nahradí tunel, namísto úrovňového křížení ve Zlíně-Prštném vznikne silniční nadjezd,“ poznamenala mluvčí.

Foto: Aleš Fuksa, Novinky

Elektrifikace trati do Zlína

Následně začne také rekonstrukce úseku mezi Zlínem a Vizovicemi, která má zatím nepravomocné územní rozhodnutí a jejímž výsledkem bude elektrifikovaná jednokolejná trať.

„Stanice Lípa nad Dřevnicí a Vizovice získají bezbariérově přístupná nástupiště, dojde také k výstavbě nového nadjezdu, a to namísto přejezdu ve Zlíně-Podvesné. V rámci samostatné investice vznikne také nová nádražní budova ve stanici Zlín- střed,“ vyjmenovala novinky mluvčí. Úplně hotová má být trať mezi Otrokovicemi a Vizovicemi na konci roku 2030.

V Německu vázne elektrifikace tratě, která by spojila Cheb s Norimberkem

Ekonomika

Správa železnic připravuje v regionu i další významné stavby. V příštím roce zahájí rekonstrukci nástupišť ve Valašském Meziříčí za 845 milionů korun nebo přestavbu stanice Bystřice pod Hostýnem včetně tamní nádražní budovy s náklady téměř 600 milionů korun. O rok později se pak začnou stavět zcela nová nástupiště a podchod v Uherském Hradišti, přičemž tyto úpravy vyjdou na 1,7 miliardy korun.

V roce 2028 se pak plánuje zahájení elektrizace a rekonstrukce traťových úseků Staré Město u Uherského Hradiště-Bojkovice město, Kunovice-Veselí nad Moravou a Újezdec u Luhačovic-Luhačovice s celkovými náklady ve výši deset miliard korun.

Elektrifikovaná trať kromě Zlína dosud nevede z krajských měst už pouze do Liberce. I zde ale Správa železnic plánuje modernizaci spojení úseku Praha–Liberec. V roce 2023 byla v tomto případě schválena studie proveditelnosti pro část Mladá Boleslav - Turnov - Liberec - státní hranice.

Výběr článků

Načítám