Článek
Unikátností stavby jsou hlavně její rozměry. Most spojující dva břehy přes údolí říčky Gottleuby dosahuje délky jeden kilometr a v nejvyšším bodě dosahuje výšky 70 metrů. I přes tyto rozměry se českým stavbařům povedlo dodělat konstrukci pomocí metody postupného vysouvání.
„Poté co jsme výsuv dokončili, spustili jsme konstrukci o 1,5 metru níže. Nyní pracujeme na tom, abychom integrálně spojili nosnou konstrukci se spodní stavbou. Na těch pěti nejvyšších pilířích v údolí nebudou ložiska, čímž se minimalizují náklady na údržbu konstrukce,“ řekl Novinkám přímo na mostě ředitel výstavby mostu Marek Foglar ze společnosti Metrostav.
Vše se odehrálo až ve výšce 70 metrů nad zemí. Nejsložitější fáze stavby však přesto přichází až v těchto týdnech, kdy mostaři rámově spojují betonové pilíře v údolí s nosnou konstrukcí mostu.

Konstrukce je výsledkem architektonické soutěže z roku 2006, projekt se ale později musel přepracovávat.
„Výsuvem vychýlené pilíře jsme po spuštění konstrukce museli vždy srovnat na její příslušnou osu. K tomu jsme vymysleli unikátní postup spočívající v rovnání pomocí vodorovně uložených hydraulických válců a dodatečně vloženého ocelového nosníku tvořícího kloub. Definitivní pevné spojení pilířů a nosné konstrukce vznikne teď ve formě betonových náběhů, které se táhnou na obě strany pilíře v délce 25 metrů,“ dodal ředitel výstavby.
Nyní má za sebou tým Marka Foglara další metu. Do výšky přes 50 metrů vyzvedli pomocnou konstrukci, která umožní podržet pilíř i nosnou konstrukci tak, aby se během tuhnutí betonu vzájemně nepootočily.
„Máme na ni kompletně připraveno bednění i betonářskou výstuž. To celé zvedáme ze země až sem nahoru. Zapřeme to na tu nosnou konstrukci, poté co to všechno připravíme, tak velké diagonály sepneme s nosnou konstrukcí, čímž zajistíme rámový roh během svého vzniku, aby se beton, když je plastický, nehnul,“ pokračoval Foglar.

Pomocná skruž ve výšce 50 metrů
Tuto neobvyklou činnost si stavbaři zopakují celkem pětkrát a konci léta budou moci navázat betonáží mostovky na již definitivním statickém schématu mostu a dokončovacími pracemi.
Útlé nosné sloupy
Odvážný architektonický návrh s velmi útlými nosnými sloupy si vyžádal přepracování projektu a zdržení výstavby o několik let. Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech bylo třeba rozdělit betonářskou výztuž až do sedmi řad.
Ve výsledku dosáhla ocel v betonu hustoty 600 kilogramů na kubík, což je více než dvojnásobek oproti běžné hodnotě. Stavba mostu dohromady spolyká 7 tisíc tun konstrukční oceli, rekordních 25 tisíc spojek betonářské výztuže a 12 tisíc kubíků betonu.

Most se podobně jako pražský Nuselský tyčí nad zástavbou, ale i řekou, silnicí a atletickým stadionem.
Obří ocelová konstrukce, která na stavbu postupně přicestovala z Prahy v letech 2023–2024, absolvovala celkem devět výsuvů a po každé čelila mnoha fyzikálním protivníkům.
„Pro představu: Jeden výsuv běžně trval deset hodin a jeho rychlost dosahovala 24 metrů za hodinu. Nejnapínavější byl výsuv přes nejdelší, 140metrové pole. Štíhlá konstrukce se na špičce výsuvného nosu prohýbala až o šest metrů!“ prozradil Foglar.
Most s názvem Gottleubatalbrücke je součástí silničního obchvatu Pirny. Bude mít dohromady tři jízdní pruhy a propojí silnici z Bad Schandau na přivaděč k dálnici A17. Po dokončení by tak měl urychlit cestu z Děčína přes Hřensko do této oblasti a zlepšit nejen regionální, ale také přeshraniční dopravní obslužnost. Celková investice dosahuje v přepočtu 4,5 miliardy korun.