Článek
Zkušební provoz dává čas úřadům na ověření, jestli silnice vznikla v souladu s projektem. Mají také zajistit neprodlené odstranění případných závad. V případě Pražského okruhu se ukázalo, že auta obtěžují hlukem obyvatele okolních obcí.
Stavební úřad přitom nemohl kvůli chybějícím protihlukovým stěnám obchvat zkolaudovat, krajské úřady a ministerstvo dopravy proto opakovaně nechávaly zkušební provoz prodlužovat. V tomto režimu může být stavba provozována i s nedostatky.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
„Zkušební provoz v délce tří let lze považovat za poměrně dlouhý, a je tedy namístě odůvodnit, zda tato doba nepřesahuje dobu potřebnou pro ověření vlastností provedené stavby. To platí tím spíš, jestliže bylo zřejmé, že užívání stavby bude mít negativní vliv na veřejné zájmy dotčených osob,” cituje ČRo z odůvodnění verdiktu od soudkyně Dagmar Nygrínové.
Budeme požadovat, aby auta z Pražského okruhu zmizela. Už jsme poslali ministerstvu výzvu, aby byl provoz z obchvatu bezodkladně převeden zpátky na Jižní spojku
Z toho podle právní zástupkyně obcí u obchvatu hlavního města Petry Humlíčkové vyplývá, že provoz na Pražském okruhu v současné době nejspíš není povolen.
„Samozřejmě že teď budeme požadovat, aby auta z Pražského okruhu zmizela. Už jsme poslali ministerstvu výzvu, aby byl provoz z obchvatu bezodkladně převeden zpátky na Jižní spojku,” řekla Renata Voláková ze spolku Zelená pro Jesenici, který se porušováním pravidel při stavbách silnic a dálnic dlouhodobě zabývá.
Takové řešení ale ministerstvo odmítá a chce, aby zkušební provoz na Pražském okruhu pokračoval ještě aspoň tři čtvrtě roku.
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je závazné pro soudy nižších instancí. Podle ČRo má tak naději na úspěch případná žaloba proti dlouhému zkušebnímu provozu silnice nebo železnice kdekoli v Česku.
„Stížnost obyvatel by soud mohl zamítnout jen v případě, že by úřady důsledně vysvětlily, proč je prodloužení zkušebního provozu na dobu delší než tři roky nezbytné,” řekla Voláková. Kolik dopravních staveb je v Česku aktuálně ve zkušebním provozu, není jasné.