Článek
„Jde o významnou změnu v pravidlech silničního provozu, která míří k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti,“ představoval v Senátu novelu na začátku srpna ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Vládní novela zjednodušuje bodový systém, kdy místo nynějších pěti skupin budou pouze tři. Řidiči tak za přestupky budou dostávat pouze dva, čtyři nebo šest trestných bodů, nyní je to od dvou do sedmi.
V souvislosti s tím by se měly zvýšit pokuty za některé přestupky, primárně za ty nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky, ale také například za blokování průjezdu tramvají.
PŘEHLEDNĚ: Jak se změní silniční pravidla
Pokud řidič například odmítne zkoušku na alkohol, bude mu hrozit pokuta až 75 tisíc korun. Stejná pokuta mu bude hrozit, pokud bude řídit a nebude držitelem řidičského oprávnění, nebo bude řídit, i když bude mít zákaz.
Na vybraných úsecích dálnic, konkrétně by se mělo jednat asi o tři úseky, bude možné jet maximální povolenou rychlostí 150 kilometrů za hodinu. Úseky by se mohly objevit podle ministra Kupky do dvou let.
Podmínkou pro úsekové navýšení maximální rychlosti ze současných 130 na 150 kilometrů za hodinu bude zavedení moderní telematiky s digitálními značkami, které umožňují měnit rychlost.
Rychleji by se navíc mělo jezdit pouze na nových a modernizovaných úsecích dálnic, kde to parametry a intenzita provozu dovolují. Nejde tak o plošné zvýšení rychlosti na českých dálnicích.
Novela také zavádí možnost řízení od 17 let pod dohledem mentora a řidičák na zkoušku. Novinka má podle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče.
Od roku 2024 také u sebe nebudou muset řidiči nosit fyzicky řidičský průkaz a osvědčení vozidla.