Článek
„Oprava spočívá ve výměně lan volného přepětí. Jsou částečně zkorodovaná nebo úplně přerezlá, takže pokud bychom k opravě nepřistoupili, došlo by k nevratným změnám a postupné degradaci celého mostu,“ vysvětlil ředitel krajské Správy a údržby silnic Zdeněk Vašák s tím, že v tuto chvíli je konstrukce stále v perfektním stavu.
Výměna lan, kterých je celkem šestatřicet, musí probíhat postupně, kus po kuse. Lano se odstraní, připraví se nové uložení, nové kotvení.
„Ve chvíli, kdy by se lana odepjala najednou, došlo by k dramatickému poklesu nosnosti konstrukce,“ vysvětlil ředitel divize mostních staveb firmy Chládek a Tintěra Pardubice Pavel Hrdina.
Oprava Barrandovského mostu nebude kvůli problémům s betonem dokončena do konce prázdnin
Naposledy v 80. letech
K poslední výměně lan došlo v 80. letech minulého století. Lana tehdy nebyla chráněná, snadněji se k nim dostala voda a korodovala. Nově ocelová lana před korozí chrání dvě vrstvy, jsou usazena ve vazelíně a vosku a obalena tvrzenou pryží.
„Dá se předpokládat, že životnost lana proti vodě bude nekonečná. Lano je z vysokopevnostní oceli,“ upozornil Hrdina s tím, že díky nové technologii se také v budoucnu při případné výměně dělníci dostanou k lanům mnohem snáze než nyní.
„Na každém konci mostu vznikne menší tunel, kdykoliv bude možné přijít a provést kontrolu. Na každém lanu bude speciální snímač a bude sledovat jeho přepětí. Všechny další opravy se budou provádět uvnitř a nebudou mít vliv na dopravu,“ dodal Hrdina.
Vznikaly kolony
I když je omezení dopravy v platnosti již od soboty, projevilo se zúžení ze čtyř do dvou pruhů až v pondělí. Navíc se přidala hned po ránu drobná dopravní nehoda a kolony byly na světě. Výraznější potíže pak způsobila uzavírka Poděbradské ulice, silničáři tam napojují severovýchodní obchvat.
„Apelujeme proto na řidiče, aby zvlášť v období, kdy se Wonkův most opravuje, jezdili opatrně. I drobná nehoda může kompletně zastavit dopravu do centra,“ varuje mluvčí policie Markéta Janovská.
Podle Petra Kvaše z městské policie se daly komplikace předvídat. „Řidiči nejsou připraveni, že se kapacita mostu sníží na půlku. Bývá to tak čtrnáct dní, než si lidé vyzkouší dopravní varianty, které jsou pro ně nejefektivnější. Buď si najdou jinou cestu, nebo budou čekat v koloně,“ řekl Kvaš.
Výhodou ale podle něho je, že auta přijíždějí na křižovatku u zimního stadionu v menších skupinách a nezahlcují ji. Už v pondělí se tak uvolnila Sukova a Jahnova ulice.
„Kdo si počká na Wonkově mostě, nemusí už tolik čekat na semaforech u Masarykova náměstí, protože kapacita křižovatky je velká,“ dodal Kvaš.