Hlavní obsah

Ženijní auta budou z Austrálie, čeští výrobci mají zase smůlu

Armáda spěchá s nákupem 82 nových obrněných vozů pro ženijní vojsko, první vozy chtějí vojáci už příští rok. Ministerstvo obrany se proto chystá podle informací Práva nakoupit australské obrněnce Bushmaster.

Foto: Foto Defensie.nl, Právo

Australský obrněnec Bushmaster ve službách nizozemské armády.

Článek

To se ale nelíbí českým zbrojařským firmám, protože podobný stroj dokážou české armádě nabídnout tři čeští výrobci. Ministerstvo obrany ale neoslovilo ani jednoho z nich a hájí se tím, že armáda chce obrněnce, které jsou zavedené v jiných armádách a prošly už ohněm bojů.

„Je na pováženou, že ministerstvo obrany neoslovilo ani jednoho českého výrobce. My bychom se rádi takové soutěže s naším vozem Mars zúčastnili,“ řekl Právu Štěpán Černý, obchodní ředitel přeloučské firmy SVOS. Ta se specializuje na pancéřování vozidel, které už třicet let dodává do celého světa.

SVOS svůj vůz Mars nabízí společně se švédským Saabem, který na obrněnec montuje své rakety RBS nebo svůj radar.

Jede Zetor a není to traktor, ale první obrněnec této značky

Ekonomika

Armáda chce pro ženijní vojsko auto s pohonem všech čtyř kol, s hmotností do dvaceti tun, typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), které je odolné proti minám. Ženisté takové auto potřebují hlavně pro průjezd zaminovanými poli a také pro jejich odminování.

Tyto vlastnosti má například český obrněnec Gerlach od společnosti Zetor. „Nikdo nás z ministerstva obrany neoslovil, ale určitě bychom se do kategorie MRAP do dvaceti tun vešli,“ řekl Právu předseda představenstva firmy Zetor Defence a bývalý náčelník generálního štábu Josef Bečvář.

Gerlach vyrábí brněnský výrobce traktorů, prvně ho firma nabízela slovenské armádě, ale neuspěla.

Tři české podniky nabízejí čtyři stroje

Také největší česká zbrojařská firma, konsorcium CSG by mohlo nabídnout svého čtyřkolového obrněnce Patriot II, který jezdí na podvozcích Tatra. Firma Tatra Export z holdingu CSG s tímto vozem uspěla už v Polsku. Tam se začne vyrábět jako stíhač tanků pod jménem polského generála českého původu z první světové války Ottokara Brzozy.

Ale ani firmy z holdingu CSG obrana neoslovila a dál jedná jen s firmou Thales Australia prostřednictvím svého podniku VOP CZ, který loni v květnu podepsal s francouzskou firmou Thales, vlastníkem australského výrobce, memorandum o spolupráci.

Obrana podle generála Petra Milčického, ředitele sekce rozvoje sil, potřebuje osvědčený vůz. „Armáda chce auta s prokazatelným operačním nasazením zavedená v ozbrojených silách členských států NATO,“ řekl Právu generál.

Bushmaster, který se vyrábí od roku 1997, toto splňuje, protože ho alianční armády používaly ve válce v Afghánistánu nebo Iráku a nyní je nasazen i na Ukrajině.

Jedině tak je podle Milčického jistota, že obrněnce zavedou rychle a bezbolestně do vozového parku armády. „Vývoj nových vozidel s sebou nese riziko prodloužení harmonogramu, zpravidla vyšší náklady a v případě pořizování malého počtu vozidel jednotlivých verzí i možné komplikace při zabezpečení životního cyklu a provozuschopnosti těchto vozidel,“ dodal Milčický.

Jeden obrněnec za 30 milionů

Mluvčí holdingu CSG Andrej Čírtek ale namítá, že by armáda mohla nakoupit ženijní vozy Titus, které česká armáda už využívá. „Jedná se o český výrobek postavený na podvozku Tatra, který je bez nadsázky nejlepším těžkým podvozkem do terénu na světě,“ řekl Právu Čírtek.

Dodal, že u titusu by nehrozily prodlevy při zavádění nové techniky do služeb armády. „Nevznikly by ani dodatečné náklady na logistiku na další podvozkovou platformu. Vzhledem k lokalizaci výroby na českém území je zajištěna jak bezpečnost dodávek, tak přínos pro českou ekonomiku,“ podotkl Čírtek.

Problémem je, že titusy, které Tatra vyrábí v licenci francouzské zbrojovky Nexter, jsou šestikolky a váží více než 23 tun.

Podle vrchní ředitelky sekce průmyslové spolupráce ministerstva obrany Radky Konderlové ani neplatí, že české firmy ostrouhají. „Nyní probíhají předběžné tržní konzultace, ty vede státní podnik VOP CZ, který je nedílnou součástí českého obranného průmyslu. Český průmysl bude do zakázky zapojen v maximální možné míře,“ řekla Právu Konderlová.

Memorandum s Thalesem podepsala i česká společnost Pramacom-HT, která by měla dodávat spojovací a optoelektronické přístroje.

Zakázka na 82 strojů by mohla vyjít zhruba na tři miliardy korun. Loni australská vláda, která své staré obrněnce poslala na Ukrajinu, objednala 78 bushmasterů za 160 milionů australských dolarů, což je asi 2,4 miliardy korun, a jeden stroj tak vychází na 30 milionů Kč.

Slováci české obrněnce nechtějí, koupí finské

Evropa

Výběr článků

Načítám