Článek
Ve své době se mu přezdívalo Monsieur Dakar, tedy Pan Dakar. Byl držitelem druhé nejlepší bilance pódiových umístění v historii. Poprvé nastoupil do nejnáročnějšího dálkového závodu v roce 1986 poté, co působil jako dělník, mechanik a testovací jezdec Tatry. S jinou značkou nikdy nenastoupil.
V roce 1988 vyhrál, což se mu podařilo celkem šestkrát. Naposledy zvítězil v ročníku 2001, čímž završil období, kdy byl považován za nejlepšího dakarského závodníka.
Legendární závodní Tatra, která vyhrávala Dakar, je vystavená v Národním technickém muzeu
Na poslední Dakar vyrazil v roce 2006, kdy se v jedné posádce sešel se svým synovcem Alešem Lopraisem. Ten dodnes pokračuje v tradici za volantem dakarských kamionů.
Byl rovněž zvolen českým motoristickým sportovcem století, několikrát získal Zlatý volant ve své kategorii a v roce 2007 obdržel Zlatý volant za celoživotní přínos motoristickému sportu. Medaili Za zásluhy obdržel v roce 2017.