Článek
Zemana podle agentury volilo ve 2. kole okolo 90 procent jeho voličů z 1. kola a v posledním týdnu dokázal zmobilizovat některé svoje voliče z roku 2013.
„Miloš Zeman vyhrál zejména díky tomu, že v průběhu volebního týdne mobilizoval neúčastníky z 1. kola. Okolo 20-25 procent z nich šlo volit a volilo Zemana,” tvrdí agentura.
Drahoš získal pouze zhruba dvě třetiny voličů spřízněných kandidátů Pavla Fischera, Michala Horáčka a Marka Hilšera. Zároveň ale zhruba 20 procent těchto voličů k druhému kolu nepřišlo.
Zemanův elektorát tvořili voliči ANO, KSČM, SPD a ČSSD
Zemana volila většina voličů ANO, komunistů, SPD i ČSSD. Hlas mu dala i zhruba čtvrtina lidí, kteří nebyli volit ve sněmovních volbách. U ostatních stran naopak propadl a získal pouze 15 procent hlasů jejich voličů. Zemana preferovali lidé nad 50 let bez středoškolského vzdělání. V posledním týdnu však dokázal oslovit i mladší ročníky bez maturity.
Agentura v další souvisejícím průzkumu konstatovala, že Drahošovi voliči byli častěji motivováni negativní volbou vůči Zemanovi.
„Zatímco Drahoš byl často hodnocen jako člověk slušný, který bude dobře reprezentovat úřad, jemuž lze důvěřovat a bude hájit české zájmy, Zeman je hodnocen jako ten, kdo hájí české zájmy, lidé jej dobře znají a zabývá se problémy běžných lidí,” uvedla agentura k charakteristice kandidátů.
Průzkumy proběhly od 22. do 27. ledna a zapojilo se do nich přes 1100 respondentů.