Článek
„Zastávám názor, že český prezident by měl jezdit českým vozem, tedy vozem vyrobeným na českém území,“ uvedl při předání auta před zámkem v Lánech. Vůz mu předal člen představenstva automobilky Bohdan Wojnar a ředitel českého zastoupení firmy Luboš Vlček
Zeman dosud jezdil superbem třetí generace, který mu automobilka každoročně obměňovala. Před tím mezi lety 2013 a 2015 vystřídal tři vozy druhé generace. Od roku 2017 využívá pro méně formální cesty SUV Kodiaq. „Škoda Auto poskytla vozy Policii ČR, respektive útvaru pro ochranu prezidenta, na základě smlouvy o nájmu vozidla. Zpravidla jsou předány institucím prvního stupně státní správy do užívání na dobu jednoho roku. Jde se o roční pronájem vozů,“ řekl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Cena auta se pohybuje kolem 1,3 milionu Kč.
Ve škodovce jezdil už Masaryk
Černé vozy Superb a Kodiaq jsou oba ve vrcholné výbavové verzi Laurin & Klement. Pohání je benzinový přeplňovaný motor 2,0 TSI, který má v Superbu výkon 272 koní a v Kodiaqu 200 koní. Motor doplňuje automatická převodovka a pohon všech kol.
Superb má černý interiér a jde o zcela sériové provedení vozu, které se od běžně prodávaného liší pouze držáky prezidentské standarty na obou předních blatnících. Na přání ochranné služby byl dovybaven skrytým výstražným zařízením s majákem, kamerovým systémem a vysílačkou.
Posádka může využívat například vysokorychlostní internetové připojení během jízdy, o odpružení se stará systém adaptivní regulace podvozku (DCC), který dokáže přizpůsobit reakci plynu, brzd a tlumičů podle zvoleného jízdního režimu. V modernizovaném Superbu byly vůbec poprvé v rámci značky použity full LED matrixové světlomety.
Krásné narozeniny, pane prezidente! pic.twitter.com/Rg3KVd9vel
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) September 28, 2019
Dort, který dostal Zeman k narozeninám.
Kožené sedačky, tři multimediální systémy
Součástí standardní výbavy jsou kožené potahy sedadel s ventilací nebo virtuální kokpit namísto tradiční kapličky přístrojů na palubní desce. Dále pak tři multimediální systémy s displejem o úhlopříčce 9,2 palce, dva z nich nabízí mimo jiné funkci navigace, kterou lze ovládat také gesty nebo hlasově.
Modely značky Škoda jsou s tuzemským prezidentským úřadem historicky úzce spjaty. Již v roce 1926 využíval první prezident Československé republiky Tomáš Garrigue Masaryk legendární vůz Škoda Hispano-Suiza s šestiválcem o výkonu 100 koňských sil.