Hlavní obsah

Zeman by uvítal výstavbu Gigafactory v Prunéřově, zmínil i blízkost lithia

Gigafactory, jejíž výstavbu ve střední Evropě plánuje koncern Volkswagen, by na českém území mohla vzniknout v průmyslové zóně na místě bývalé elektrárny Prunéřov. Myslí si to prezident Miloš Zeman. Poukazuje na četné výhrady k možnému zrušení letiště v Líních u Plzně. O jeho budoucnosti by měla ve středu jednat vláda.

Foto: Ondřej Hájek, ČTK

Prezident Miloš Zeman

Článek

Zeman možnou výstavbu továrny na výrobu baterií pro elektromobily, která by znamenala investici v řádu desítek miliard korun, zmínil v úterý na závěr návštěvy Ústeckého kraje. Při setkání s vedením kraje připomněl i možnou návaznost továrny na případnou těžbu lithia, která by se mohla v budoucnu rozběhnout v souvislosti s ložiskem v oblasti Cínovce.

„Chtěl bych ocenit, že těžba lithia může být spojena i s Gigafactory, pro kterou, jak mě pan hejtman informoval, už máte lokalitu v Prunéřově. Tím spíše, že původně zamýšlená lokalita na Plzeňsku se setkávala s odporem jak armády, tak místních obyvatel,“ připomněl Zeman kontroverze vůči zvažovanému zrušení armádního letiště.

Líně jako Žatec či Holešov? Letiště ustoupila velkolepým plánům a nakonec zela prázdnotou

Domácí

Nepřipravený stát

Ačkoliv Volkswagen avizoval, že konečné rozhodnutí o tom, zda Gigafactory vznikne v České republice, Maďarsku, či Polsku, padne do konce roku, Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto, která je jednou ze značek koncernu, připomněl dlouhodobou nepřipravenost státu na podobně zásadní investiční záměry.

„Za posledních 15 let nepřipravila ani jedna vláda na území České republiky žádnou strategickou průmyslovou zónu pro příchod možného investora,“ konstatoval v souvislosti s nynějšími debatami o výběru nejvhodnější lokality.

Anketa

Měla by vláda rušit funkční letiště v Líních, když nemá stoprocentní jistotu, že koncern VW areál využije pro stavbu gigafactory?
Ano
7,7 %
Ne
92,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 5812 čtenářů.

Podle bývalého ministra průmyslu Karla Havlíčka (ANO) jsou strategické průmyslové zóny minulostí, neboť investoři upřednostňují menší průmyslové parky. Nadto připomněl, že vhodné lokality o velikosti nad 100 hektarů prakticky nejsou.

„Co se týká Gigafactory, tak jsme pro Volkswagen a další připravili několik variant, včetně Prunéřova, tehdy byla poptávka Volkswagenu po pozemku do 100 hektarů. To Prunéřov splňoval,“ tvrdí Havlíček, podle něhož se požadavky stran rozlohy pozemků pro výstavbu navýšily až později, v době vlády stávajícího kabinetu.

Ten bude rozhodovat, zda se vzdá funkčního letiště, aniž by měl záruky, že na jeho místě skutečně Gigafactory nakonec vznikne.

Letiště Líně, kde by mohla stát gigafactory, armáda prý potřebuje

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám