Článek
„Už tři roky je v Pardubicích ten systém (národní liniový zabezpečovač) vypnutý,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a připomněl, že jde při rekonstrukcích o standardní postup. Ani kdyby byl systém funkční, na rozdíl od ETCS by samočinně srážce nezabránil, zdůraznil ministr.
Systém ETCS má být podle plánu Správy železnic v Pardubicích v nevýhradním provozu spuštěn na podzim, ve výhradním na páteřních tratích od ledna 2025.
Odpověď na otázku proč nebyl systém opakování návěstidel v rámci modernizace obnoven a čeká se na spuštění ETCS, je třeba hledat v nedávné minulosti, konkrétně za Babišovy vlády v roce 2017, kdy ministerstvo vedené Daněm Ťokem (za ANO) rozhodlo, že „veškeré investiční akce železniční infrastruktury“ musí být připravovány výlučně pro zavedení ETCS a liniový zabezpečovat se na ně dávat nemá!
V Pardubicích po rekonstrukci za 6,4 miliardy nefunguje žádný zabezpečovač
Důvodem pro odmítnutí souběhu byť dočasné instalace obou systémů byla zejména finanční náročnost a z pohledu ministerstva tedy i údajná neefektivnost využití finančních prostředků. „Paralelní instalací traťové části duálního systému třídy B (národní liniový zabezpečovač; pozn. red.) dochází k podstatnému znehodnocování investičních prostředků, vložených do vybudování traťové části systému ETCS a následně i provozních nákladů,“ popsal resort v Národním implementačním plánu ERTMS.
Záběry z kamery: RegioJet před srážkou stihl zastavit, pomalu jedoucí vlak ho stejně zdemoloval
Jejich paralelní provoz je pak vysloveně nežádoucí, neboť systémy jsou založeny na jiném principu a nejsou kompatibilní. Liniový vlakový zabezpečovat dává strojvedoucímu informaci o následujícím návěstidlu a strojvedoucí tak může přizpůsobit rychlost soupravy. Strojvedoucí u tohoto typu zabezpečení musí tzv. tlačítkem bdělosti potvrzovat, že dění před sebou sleduje.
Ani tento zabezpečovač ale nyní u Pardubic není a v reálném provozu je tak v dotčených úsecích omezena rychlost na 100 kilometrů v hodině a provoz řízen návěstidly a skrze komunikaci dispečera a strojvedoucího. A to v místě, kde projíždí jeden vlak za druhým.
„Ve výsledku je samozřejmě nešťastné, že se ta událost odehrála v tomto období, kdy jsme před spuštěním toho systému (ETCS; pozn. red.),“ připustil ministr, který však odmítá, že by SŽ nevěnovala bezpečnosti na železnici dostatečnou pozornost.
Následky tragické nehody vlaků v Pardubicích dokládají záběry z dronu
Co je to ETCS a jak funguje
Jde o jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který má zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistit by měl také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.
Zařízení má nahrazovat velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích.
Systém se skládá ze dvou základních částí – mobilní a traťové: mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla, traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí.
U některých variant systému ETCS se používá pro komunikaci mezi částí traťovou a mobilní ještě bezdrátová síť GSM-R.
Systém zná pozici, směr jízdy a rychlost vlaků a vyhrazuje pro jejich další jízdu volný, bezpečný prostor. Sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje rychlost jízdy a reaguje správně na situaci na trati. Umí zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího.
Předpokladem pro dobré fungování systému je infrastruktura a patřičné vybavení vozidel všech dopravců, kteří budou chtít na dané trati jet.
Zdroj: Správa železnic