Článek
O osudu nynějšího dvoukolejného železničního mostu se vedly dlouhé debaty, kvůli jeho špatnému technickému stavu a nemožnosti rozšíření na trojkolejný provoz.
Vítězný návrh počítá se zachováním trojice mostních polí a trojicí oblouků. Tradiční silueta by tak měla být zachována.
Součástí mostu by i nadále měly být po obou stranách lávky pro chodce, přičemž zejména v oblasti Výtoně by se stávající vedení tratě mělo zásadně pozměnit a měla by tam vzniknout i zastávka, která usnadní přestup na tramvaje.
Přestavba přemostění by měla začít v roce 2026 a vyjde na dvě miliardy korun.
Tři koleje a zachování siluety. Praha už ví, co s mostem pod Vyšehradem
Podle šéfa Správy železnic Jiřího Svobody bylo rozšíření na tři koleje jednou z podmínek soutěže. Nezbytné bylo rovněž respektování požadavků památkové ochrany. Některé návrhy pracovaly i se zachováním stávající ocelové konstrukce.
„Vítězný návrh otevírá cestu k využití stávající mostní konstrukce v jiném umístění a doufám, že i tento přesun začne Správa železnic připravovat,“ uvedl k vítěznému návrhu náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Hodnotící komisi tvořilo 11 členů. Vedle zástupců Správy železnic a magistrátu v ní také zasedli odborníci na mostní konstrukce, členové Klubu Za starou Prahu a architekti. Do závěrečné fáze výběru bylo vybráno šest návrhů, které byly následně po zapracování doporučení prezentovány.
„S vítězem soutěžního dialogu bude uzavřena smlouva na zpracování podrobnější studie, která bude sloužit jako podklad pro zpracování dokumentace pro společné povolení stavby, uvedla Správa železnic.