Článek
Liška řekl, že Klaus svým kladením dodatečných podmínek nutných k ratifikaci Lisabonu narušuje ústavní pořádek a dostává ČR do izolace.
Liška zmínil i možnosti, které Ústava nabízí ohledně odvolatelnosti prezidenta v článcích 65 a 66. Dodal, že je možné žalovat prezidenta pro velezradu, což by však musel iniciovat Senát a Liška tuto možnost nepovažuje za schůdnou.
Další možností je společné usnesení Sněmovny a Senátu, které by zbavilo prezidenta úřadu. Ústava tuto možnost připouští v případě, že hlava státu není schopna vykonávat svůj mandát. Zelení prý možná takovýto návrh ve Sněmovně přednesou.
Články Ústavy, na které zelení odkazují |
---|
Článek 65 (1) Prezidenta republiky nelze zadržet, trestně stíhat ani stíhat pro přestupek nebo jiný správní delikt. (2) Prezident republiky může být stíhán pro velezradu, a to před Ústavním soudem na základě žaloby Senátu. Trestem může být ztráta prezidentského úřadu a způsobilosti jej znovu nabýt. (3) Trestní stíhání pro trestné činy spáchané po dobu výkonu funkce prezidenta republiky je navždy vyloučeno. |
Článek 66 Uvolní-li se úřad prezidenta republiky a nový prezident republiky ještě není zvolen nebo nesložil slib, rovněž nemůže-li prezident republiky svůj úřad ze závažných důvodů vykonávat a usnese-li se na tom Poslanecká sněmovna a Senát, přísluší výkon funkcí (...) předsedovi vlády. Předsedovi Poslanecké sněmovny přísluší v době, kdy předseda vlády vykonává vymezené funkce prezidenta republiky výkon funkcí prezidenta republiky (...) uvolní-li se úřad prezidenta republiky v době, kdy je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, přísluší výkon těchto funkcí předsedovi Senátu. |