Článek
„Do týdne podáme trestní oznámení. Hlavní důvod je, že se domníváme, že koloběžky technickým vybavením nesplňují podmínky pro provoz na silnicích,” řekl Novinkám Korseska.
Praha 2 se k takovému kroku odhodlala primárně proto, že nikdo neví, jak se má k fungování koloběžek přistupovat, a očekává, že precedentní rozhodnutí vydá ministerstvo dopravy.
Vyzkoušeli jsme elektrokoloběžky, které zamořily ulice |
Lisabon ztrestá elektrické koloběžky na chodnících |
Na jezdce na koloběžce se podle policie pohlíží stejně jako na cyklistu. Nesmí tedy například jezdit na chodníku a musí mít funkční světlo či odrazky.
S ohledem na neustálé porušování podmínek memoranda, uzavřeného mezi hl. m. Prahou a provozovatelem sdílených...
Zveřejnil(a) Praha 2 dne Pondělí 23. září 2019
V jednání podle Korsesky navíc selhává i pražský magistrát. Pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr ale tvrdí, že město se společností Lime jedná a hledá řešení.
„Chceme, aby lidé mohli koloběžky využívat, ale zároveň aby nepřekážely na chodnících a neohrožovaly pěší na chodnících. Po společném jednání jsme se dohodli, že Lime definuje zelené a červené zóny ve spolupráci s městskými částmi,” sdělil Novinkám Scheinherr s tím, že jízda na chodníku je nepřípustná.
Firma zkouší, co vydržíme
Praha 2 by konkrétně měla mít tři červené zóny, kde nesmějí koloběžky parkovat – Havlíčkovy sady, náměstí Míru a park Folimanka. V praxi se však koloběžky, často i rozbité, povalují na chodnících i v těchto oblastech a městské části dochází trpělivost.
„Společnost zkouší, co vydržíme, a snaží se nás přesvědčit o tom, že máme opustit svá stanoviska,” pokračuje Korseska.
Praha 2 má dvě podmínky. Chce doklad od Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých, že došlo k dohodě o provozu, a pak doklad o tom, že koloběžky svým vybavením technicky splňují pravidla pro provoz na silnici pro motorová vozidla.
Koloběžka v šedé zóně
„Koloběžky nesmějí na chodník a nesmějí ani na silnici. Je to patová situace,” dodal místostarosta Korseska.
To, že koloběžky dnes pravidlům nevyhovují, vědí i zástupci společnosti Lime.
„Koloběžka je z pohledu regulace vnímána jako jízdní kolo, a vztahují se na ni tedy stejná pravidla, která platí pro jízdní kola. Jsme si ale vědomi, že v tuto chvíli jsou některá ustanovení pro koloběžky trochu v šedé zóně. Myslím, že to je stav, který nevyhovuje nám ani městu,” sdělil Novinkám provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký. Firma by chtěla řešení s městem najít během zimy.
Pokuta 100 korun
Scheinherr dále dodal, že město pro uživatele, kteří nerespektující červené zóny, zavedlo pokutu 100 korun. Pokuty už rok koloběžkářům ukládá i městská policie.
„Na jezdce na koloběžce zákon pohlíží stejně jako na cyklistu,” řekla Novinkám vedoucí kanceláře komunikace s médii městské policie hl. m. Prahy Irena Seifertová. Policie tak neeviduje pokuty pouze pro koloběžkáře, ale eviduje je společně s cyklisty.
Od roku 2019 policie řešila 2331 přestupků. Nejčastěji šlo o jízdu po chodníku nebo o jízdu do zákazu vjezdu. Policie zároveň upozorňuje, že mezi její úkoly ale nepatří úklid povalujících se koloběžek.
„Městská policie situaci prověří a v případě, že tomu tak skutečně je, vyrozumí provozovatele. V případě, že by elektrokoleběžky byly na chodníku odloženy tak, že by znemožňovaly bezpečnou chůzi lidí, maminek s kočárky či osob na invalidním vozíku, strážníci by samozřejmě tuto situaci řešili neprodleně právě s ohledem na bezpečnost. Městská policie tu opravdu není od toho, aby pohozená sdílená kola a koloběžky uklízela,” dodala Seifertová.