Hlavní obsah

Zelené koloběžky brnkají Praze 2 na nervy, majitele žene k soudu

Novinky, Renáta Bohuslavová
Praha

Kvůli zeleným koloběžkám Lime padne první trestní oznámení, do konce týdne ho kvůli porušování zákona podá Praha 2. Provozovatel podle místostarosty Prahy 2 Jana Korsesky (ODS) zkouší, co město vydrží, a koloběžky se stále povalují po celé čtvrti. Hlavní město podle něj není navíc dost důrazné a porušování zákona neřeší. Rozhodnutí očekává městská část od ministerstva dopravy.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Do týdne podáme trestní oznámení. Hlavní důvod je, že se domníváme, že koloběžky technickým vybavením nesplňují podmínky pro provoz na silnicích,” řekl Novinkám Korseska.

Praha 2 se k takovému kroku odhodlala primárně proto, že nikdo neví, jak se má k fungování koloběžek přistupovat, a očekává, že precedentní rozhodnutí vydá ministerstvo dopravy.

Na jezdce na koloběžce se podle policie pohlíží stejně jako na cyklistu. Nesmí tedy například jezdit na chodníku a musí mít funkční světlo či odrazky.

V jednání podle Korsesky navíc selhává i pražský magistrát. Pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr ale tvrdí, že město se společností Lime jedná a hledá řešení.

„Chceme, aby lidé mohli koloběžky využívat, ale zároveň aby nepřekážely na chodnících a neohrožovaly pěší na chodnících. Po společném jednání jsme se dohodli, že Lime definuje zelené a červené zóny ve spolupráci s městskými částmi,” sdělil Novinkám Scheinherr s tím, že jízda na chodníku je nepřípustná.

Firma zkouší, co vydržíme

Praha 2 by konkrétně měla mít tři červené zóny, kde nesmějí koloběžky parkovat – Havlíčkovy sady, náměstí Míru a park Folimanka. V praxi se však koloběžky, často i rozbité, povalují na chodnících i v těchto oblastech a městské části dochází trpělivost.

Foto: Milan Malíček, Právo

A takhle to někdy končí. Vozítka ničí jejich odpůrci i samotní jezdci.

„Společnost zkouší, co vydržíme, a snaží se nás přesvědčit o tom, že máme opustit svá stanoviska,” pokračuje Korseska.

Praha 2 má dvě podmínky. Chce doklad od Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých, že došlo k dohodě o provozu, a pak doklad o tom, že koloběžky svým vybavením technicky splňují pravidla pro provoz na silnici pro motorová vozidla.

Koloběžka v šedé zóně

„Koloběžky nesmějí na chodník a nesmějí ani na silnici. Je to patová situace,” dodal místostarosta Korseska.

To, že koloběžky dnes pravidlům nevyhovují, vědí i zástupci společnosti Lime.

„Koloběžka je z pohledu regulace vnímána jako jízdní kolo, a vztahují se na ni tedy stejná pravidla, která platí pro jízdní kola. Jsme si ale vědomi, že v tuto chvíli jsou některá ustanovení pro koloběžky trochu v šedé zóně. Myslím, že to je stav, který nevyhovuje nám ani městu,” sdělil Novinkám provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký. Firma by chtěla řešení s městem najít během zimy.

Pokuta 100 korun

Scheinherr dále dodal, že město pro uživatele, kteří nerespektující červené zóny, zavedlo pokutu 100 korun. Pokuty už rok koloběžkářům ukládá i městská policie.

Foto: Novinky

Bílo-zelené elektroboloběžky zaplnily Prahu

„Na jezdce na koloběžce zákon pohlíží stejně jako na cyklistu,” řekla Novinkám vedoucí kanceláře komunikace s médii městské policie hl. m. Prahy Irena Seifertová. Policie tak neeviduje pokuty pouze pro koloběžkáře, ale eviduje je společně s cyklisty.

Od roku 2019 policie řešila 2331 přestupků. Nejčastěji šlo o jízdu po chodníku nebo o jízdu do zákazu vjezdu. Policie zároveň upozorňuje, že mezi její úkoly ale nepatří úklid povalujících se koloběžek.

„Městská policie situaci prověří a v případě, že tomu tak skutečně je, vyrozumí provozovatele. V případě, že by elektrokoleběžky byly na chodníku odloženy tak, že by znemožňovaly bezpečnou chůzi lidí, maminek s kočárky či osob na invalidním vozíku, strážníci by samozřejmě tuto situaci řešili neprodleně právě s ohledem na bezpečnost. Městská policie tu opravdu není od toho, aby pohozená sdílená kola a koloběžky uklízela,” dodala Seifertová.

Výběr článků

Načítám