Článek
„Na úklid hromad asfaltu jsme museli poslat bagr. Silnice je vyčištěná. Při průjezdu po ní na kolech je ale nutné dávat pozor. Místy jsou na ní i čtyřcentimetrové schůdky,“ řekl Novinkám Antonín Tůma ze správy krasu. S ohledem na ochranu přírody se s opravou silnice nepočítá.
Pozor na nerovnost silnice
Pětikilometrový Suchý žleb spojuje hlavní turistické centrum krasu, kterým je Skalní mlýn a Vilémovice. Kdysi byla tato silnice klasickou komunikací s rušným automobilovým provozem. V polovině devadesátých let byl ale Suchý žleb i sousední Pustý žleb, v němž jsou Punkevní jeskyně, pro vozidla zcela uzavřen. Silnice místy po bocích pohlcuje zeleň.
Proti jejich uzavření se bouřlivě protestovalo. Ochranáři si ale prosadili svou s tím, že žleby leží v Národní přírodní rezervaci Vývěry Punkvy, tedy v přírodně nejcennější části krasu. Ve vjezdu do žlebů brání autům závory. Jsou rájem cyklistů. Po povodních ale už není možné při sjíždění Suchého žlebu na kole pustit brzdu a užívat si jízdu. Je nutné dávat pozor na nerovnosti.
Do kaňonu míří zástupy turistů
Suchý žleb patří k nejvíce vyhledávaným částem krasu. Na skalnatých úbočích, místy přiléhajících k silnici, jsou jeskyně. Jen Kateřinskou jeskyni v něm navštíví ročně 40.000 turistů.
Zapomenutou atrakcí žlebu je skalní brána Čertův most, po němž lze podle legend projít až do pekla. Jde o obdobu Pravčické brány. I když to mnozí turisté netuší, Čertův most byl v 19. století stejně slavný jako nedaleká propast Macocha. Nyní ale výhled na něj zakrývají stromy. Stezka k němu je uzavřená. Most lze najít v hustém porostu jen z jediného místa na silnici.
Přívalový déšť způsobil v září v Moravském krasu rozsáhlé škody. V lesích bylo nutné odstranit vyvrácené stromy. Velká voda vyplavila část veřejnosti zpřístupněné Sloupsko-šošůvské jeskyně a také poškodila elektroinstalaci na lodní plavbě v Punkevních jeskyních. Ta je zčásti stále uzavřena. Provoz by měl být zcela obnoven na jaře příštího roku.