Článek
Letos v únoru jihomoravští silničáři vyhlásili zadávací řízení na stavbu mostu u Lelekovic a České u Brna nad železniční tratí směrem na Žďár nad Sázavou.
Stávající most je už v žalostném stavu, jezdí se po něm jen jedním pruhem, přičemž zejména při kolonách na blízké silnici 1/43 ve směru na Svitavy přes něj míří množství aut. Pod mostem projíždí denně asi 130 vlaků denně rychlostí až 120 km/h.
Jak už Novinky popsaly, nejnižší cenu, 76 milionů korun, nabídla firma Mitrenga. Druhá nabídka ocenila práce na necelých 87 milionů korun. Další firmy pak byly o čtyřicet až šedesát milionů dražší. Hodnoticím kritériem byla přitom podle veřejně dostupné zadávací dokumentace právě cena.
Silničářům se ale nejnižší nabídka nelíbila, a tak ji vyřadili. Zdůvodnili to tím, že nízká cena je na úkor bezpečnosti při stavbě, protože počítá s malým množstvím uzavírek. Firma se bránila u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který jejím námitkám vyhověl a vrátil ji do soutěže. Silničáři v reakci na to v říjnu celou zakázku raději zrušili. Proti tomu podala firma námitky, a světe div se, cestáři uznali, že na tom asi něco bude, a zrušenou zakázku zase obnovili.
Odvolávám, co jsem odvolal
V rozhodnutí podepsaném vrchním jihomoravským silničářem Romanem Hanákem s krkolomným názvem „Rozhodnutí o zrušení rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení“ cestáři dali některým námitkám vyřazené firmy za pravdu.
„Po důkladném zvážení celého obsahu námitek a rozboru příslušné rozhodovací praxe ÚOHS a judikatury správních soudů je zadavatel nucen připustit, že námitky jsou alespoň z části důvodné, a proto rozhodl, že námitkám vyhoví,“ stojí v dokumentu, který mají Novinky k dispozici.
Těžko říct, proč silničáři rozhodovací praxi antimonopolního úřadu a soudní judikaturu neznali už před tím, než zakázku zrušili. Ředitel Hanák se při obnovení zakázky také ohradil proti tomu, že by celý předchozí postup silničářů byl účelový.
„Snad naše snaha získat zakázku již bude akceptována a občané se dočkají opravy mostu při úspoře značných finančních prostředků daňových poplatníků,“ napsal v reakci na rozhodnutí silničářů šéf firmy Rostislav Mitrenga.