Článek
„Osazujeme ocelovou konstrukci zdvižného mostu, váží 90 tun. Osazovali jsme ji pomocí mobilního jeřábu LR 1750,” popsal Novinkám vedoucí projektu Jan Prokeš.
„Finální váha celé konstrukce nastrojeného mostu bude 400 tun. Na to je dimenzovaná i hydraulická část, čtyři písty, které budou most zvedat,” dodal Prokeš. Díky novému zdvihacímu mostu se dosavadní pojezdná výška 4 a půl metrů zvětší až na sedm.
Práce na přestavbě zdymadla začaly v létě minulého roku, kdy kameníci rozebrali původní zdivo z roku 1905. To se nakonec vrátí na své místo.
„Konstrukce přijde teď obetonovat. Zpět se osadí kámen, který byl na původním mostě tak, aby laik nepoznal, že jsme nějaký zásah udělali. Pozná to v momentě, když bude most zdvižen. Když bude v nižší poloze, tak by to neměl nikdo poznat,” popsal další průběh prací Prokeš.
Současně se rozšíří vjezd do kanálu z jedenácti na dvanáct metrů. Komora by tak měla vyhovovat standardům modernizace evropské plavební sítě. „Je zde opravdu unikátní, že naši dědové, kteří projektovali a stavěli tuto plavební komoru, ji stavěli tak nadčasově, že my jen upravíme vjezd do plavební komory a bude moci dále sloužit další desetiletí,” zmínil Jan Bukovský, zástupce ředitele Ředitelství vodních cest České republiky.
Spolu se zdymadlem se modernizuje dalších sedm mostů desetikilometrového kanálu mezi Hořínem a Vraňany. Cílem je umožnit proplutí velkých moderních nákladních a výletních lodí až do Prahy.
Podvodní buldozery začaly prohlubovat dno Vltavy
Dokončení rekonstrukce je naplánované na konec března příštího roku. Náklady se odhadují na přibližně 380 milionů korun. „Je to financované z evropských fondů z takzvaného nástroje propojení CEF. Národní část je financována Státním fondem dopravní infrastruktury,” dodal Bukovský.