Hlavní obsah

Zdymadlo v Hoříně dostalo novou mostní konstrukci

Novinky, Natále Lošková, luh, jdu
Hořín

Zdymadlo v Hoříně získalo ve čtvrtek novou zdvihací most, který umožňuje zvýšit výšku lodí proplouvajících po vltavské cestě z Mělníka do Prahy ze 4,5 metrů na sedm. Přestavba více než sto let staré plavební komory, jež je technickou památkou, má umožnit proplutí větších lodí až do metropole. První by tudy mohly plout už v létě.

Instalace zdvižného mostu na zdymadle HořínVideo: Novinky

Článek

„Osazujeme ocelovou konstrukci zdvižného mostu, váží 90 tun. Osazovali jsme ji pomocí mobilního jeřábu LR 1750,” popsal Novinkám vedoucí projektu Jan Prokeš.

„Finální váha celé konstrukce nastrojeného mostu bude 400 tun. Na to je dimenzovaná i hydraulická část, čtyři písty, které budou most zvedat,” dodal Prokeš. Díky novému zdvihacímu mostu se dosavadní pojezdná výška 4 a půl metrů zvětší až na sedm.

Foto: Novinky

Plavební komora v Hoříně získala novou mostní konstrukci.

Práce na přestavbě zdymadla začaly v létě minulého roku, kdy kameníci rozebrali původní zdivo z roku 1905. To se nakonec vrátí na své místo.

„Konstrukce přijde teď obetonovat. Zpět se osadí kámen, který byl na původním mostě tak, aby laik nepoznal, že jsme nějaký zásah udělali. Pozná to v momentě, když bude most zdvižen. Když bude v nižší poloze, tak by to neměl nikdo poznat,” popsal další průběh prací Prokeš.

Foto: Novinky

Modernizace má umožnit proplutí větších moderních lodí až do Prahy.

Současně se rozšíří vjezd do kanálu z jedenácti na dvanáct metrů. Komora by tak měla vyhovovat standardům modernizace evropské plavební sítě. „Je zde opravdu unikátní, že naši dědové, kteří projektovali a stavěli tuto plavební komoru, ji stavěli tak nadčasově, že my jen upravíme vjezd do plavební komory a bude moci dále sloužit další desetiletí,” zmínil Jan Bukovský, zástupce ředitele Ředitelství vodních cest České republiky.

Spolu se zdymadlem se modernizuje dalších sedm mostů desetikilometrového kanálu mezi Hořínem a Vraňany. Cílem je umožnit proplutí velkých moderních nákladních a výletních lodí až do Prahy.

Podvodní buldozery začaly prohlubovat dno Vltavy

Domácí

Dokončení rekonstrukce je naplánované na konec března příštího roku. Náklady se odhadují na přibližně 380 milionů korun. „Je to financované z evropských fondů z takzvaného nástroje propojení CEF. Národní část je financována Státním fondem dopravní infrastruktury,” dodal Bukovský.

Výběr článků

Načítám