Hlavní obsah

Zdravotní pojišťovna ignorovala vyhlášku. Za stejné výkony platila různě, zjistil NKÚ

Aktualizováno

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra se v 82 procentech případů neřídila úhradovou vyhláškou a uzavřela dodatky, které umožňují hradit poskytovatelům zdravotních služeb rozdílné ceny za stejné výkony, zjistili inspektoři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Pojišťovna tvrdí, že zjištění NKÚ nelze brát jako výtky, neboť takovýto postup umožňovala legislativa.

Foto: Novinky

Nejvyšší kontrolní úřad

Článek

Úřad prověřil hospodaření pojišťovny v letech 2012 až 2014. Rozdíly v úhradách za shodné úkony dosahovaly až 46 procent. Nedostatky byly také v dalším hospodaření pojišťovny.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Kontroloři prověřili mimo jiné úhrady za shodné speciální výkony, jako jsou endoprotézy velkých kloubů a implantace kardioverterů a kardiostimulátorů,” uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková. Například za implantování vybraného druhu kardiostimulátoru zaplatila pojišťovna jednomu zdravotnickému zařízení 200 tisíc korun a jinému 106 tisíc korun. Výše úhrad vycházela z individuálních jednání pojišťovny se zástupci nemocnic. Různé ceny za stejnou léčbu platila pojišťovna také poskytovatelům lázeňské péče.

Nábor nových pojištěnců

NKÚ objevil problémy i v čerpání fondů. Ze základního fondu se platí především hrazené služby, jeho zdrojem jsou hlavně platby pojistného. V letech 2009 až 2013 z něj pojišťovna vyplatila téměř 13 miliónů korun na dva projekty, v jejichž rámci se ale pojištěncům žádné zdravotní služby neposkytovaly.

Těmito penězi odměnila pojišťovna lékaře za administrativní úkony, nikoliv za zdravotní péči. V provozním fondu pak byly v roce 2013 třetí nejvyšší položkou výdaje za marketingové služby, které činily 47 miliónů korun.

„Při výběru dodavatelů na nábor nových pojištěnců nepostupovala pojišťovna podle zákona o veřejných zakázkách. Zakázky na tyto služby nezadala v žádném ze stanovených druhů zadávacích řízení,” uvedl NKÚ. V roce 2013 například nadlimitní veřejnou zakázku za téměř 17 miliónů korun bez DPH rozdělila a zadala formou veřejných zakázek malého rozsahu přímo vybraným dodavatelům. Na tyto náborové akce vynaložila pojišťovna v roce 2013 téměř 21 miliónů korun bez DPH, což v přepočtu dělá 999 korun na pojištěnce.

V roce 2014 pojišťovna na žádost ministra zdravotnictví s těmito akcemi skončila. Od září 2015 zakazuje nábor pojištěnců prostřednictvím třetí osoby zaměstnaneckým pojišťovnám zákon.

Problémy s čerpáním fondů

Externímu poradci generálního ředitele pro technické zabezpečení a správu majetku vyplatila v letech 2012 až 2013 více než 867 000 korun. „Na činnosti, které měl poradce ve smlouvě, měla přitom pojišťovna své vlastní zaměstnance,” uvedl NKÚ. Vysoké byly podle úřadu i výdaje na dárkové předměty, v letech 2012 až 2014 činily 16,7 miliónu korun.

Ve fondu prevence pak byla podle kontrolorů vyčleněna položka generálního ředitele. „Ten zvýhodňoval některé pojištěnce, protože uhradil jejich lázeňské pobyty, přestože nesplňovali podmínky pojišťovny pro úhradu péče. V letech 2012 až 2014 z ní vyčerpal minimálně 2,4 miliónu korun," píše NKÚ. Pojišťovna tak prý zaplatila například přes milión korun za pobyty 44 pojištěnců, kteří nespadali do kategorie těch, pro něž byl preventivní program určen. Byli mezi nimi i někteří členové správní i dozorčí rady pojišťovny.

„U některých nálezů jsme přistoupili k nápravě ještě v průběhu kontroly,” uvedl generální ředitel pojišťovny David Kostka. Například nepřesně vyúčtované peníze ze základního fondu přeúčtovala pojišťovna správně do fondu provozního. Dále zrušila položku generálního ředitele na lázeňské pobyty, vypověděla smlouvu s externím poradcem pro technické zabezpečení a správu majetku a snížila platy a odměny managementu.

Špatná kontrola hospodaření

NKÚ upozornil také na systémová rizika v oblasti zdravotních služeb. Kontroloři poukazují například na zdlouhavé schvalování zdravotněpojistného plánu, chybějící podmínky a výši úhrad za dlouhodobou intenzivní a dlouhodobou intenzivní ošetřovatelskou péči, nesoulad existence kapitačních plateb praktickým lékařům se zákonem o veřejném zdravotním pojištění anebo na právní úpravu, která nemotivuje ke snížení dodavatelských cen zdravotnických prostředků.

„Podle NKÚ orgány, které se podílely na rozhodování o hospodaření zdravotní pojišťovny a její kontrole, neplnily svou úlohu dostatečně,” dodal úřad.

ZPMV je druhou největší pojišťovnou v zemi, má více než 1,2 miliónu pojištěnců. V roce 2014 vybrala na pojistném více než 26,4 miliardy korun, na zdravotní služby ve stejném roce vynaložila 26,1 miliardy korun.

Výběr článků

Načítám