Článek
Chládek zdůraznil, že od ledna loňského roku má platit zákon o kvalifikaci pedagogů, který by řadu učitelů odsunul ze škol. Dohodl se proto se zástupci pedagogických fakult, že otevřou mimořádné termíny, v jejichž rámci by si zájemci mohli požadované vzdělání doplnit.
Nekvalifikovaný pedagog ovšem neznamená jen to, že učitel nemá vysokoškolské vzdělání. Jen není pedagogického směru. Na školách učí lidé, co vystudovali například historii nebo matematicko-fyzikální fakultu. Jsou odborníci, ale ne pedagogové.
„Momentálně máme sedm tisíc učitelů, kteří nemají tuto kvalifikaci a zároveň prohlásili, že si nechtějí tuto kvalifikaci doplnit, a čtyři tisíce učitelů, kteří chtějí nastoupit (dovzdělání). Pro tyto učitele připravujeme nové termíny,“ řekl Chládek.
Tisíce učitelů bez práce
Na úřadech práce je podle jeho slov evidováno šest tisíc učitelů, řada z nich ale nestojí o to, se ve školství angažovat. Podle ministra jsou hlavními důvody nízký plat, nízká prestiž učitelů a „neustále se zhoršující klima na českých školách“. I proto chce uvolnit jeden a půl miliardy korun na zvýšení mezd pedagogů.
Ministr zároveň stanovil plošné výjimky, kdy by se učitelé dovzdělávat nemuseli. Jedná se o lidi starší 55 let s více než 20letou praxí ve školství, rodilé mluvčí, kteří učí cizí jazyk, nebo učitele odborných předmětů, kteří však budou moci na škole pracovat jen na poloviční úvazek. „Ten, kdo bude chtít učit na plný úvazek, si bude muset kvalifikaci dodělat,“ poznamenal.
Do dubna musí ministerstvo podle Chládka stihnout připravit novelu, díky níž budou moci nekvalifikovaní pedagogové učit i po 1. lednu 2015.
Ani jeden kvalifikovaný pedagog
Dodal, že situace je skutečně kritická. Na 616 školách různého typu je podle něj více než 50 procent nekvalifikovaných pedagogů. „Chceme znát důvod, proč existuje škola, kde je dokonce stoprocentní nekvalifikovanost,“ uvedl Chládek. „Máme v České republice školy, kde není jeden jediný kvalifikovaný pedagog,“ zdůraznil.
Nejhorší situace je podle něj v Karlovarském kraji. Tam se chce hned příští týden vypravit a situaci řešit.
Ostře zkritizoval své předchůdce. „Některé procesy tady byly přesekány a školský systém se téměř zastavil,“ řekl a postěžoval si také na to, že nebylo možné dohledat data, kolik učitelů má jaké zaměření a na jakých ústavech učí.
Zavede registr kantorů
Součástí novely má být i registr učitelů, který jednoznačně řekne, kolik pedagogů má jakou odbornost a na jakých školách učí. Zaměření by se mělo podle něj odvíjet od poptávky, neboť není možné, aby byl například přetlak učitelů „výchov“, když naopak chybí učitelé s technickým zaměřením. „Dosud to nikoho nezajímalo, běželo to samospádem,“ postěžoval si.
Ministerstvo je připraveno poskytnout pedagogickým fakultám 21 miliónů korun, poplatky za studium si ale zájemci budou hradit ve stejné výši jako jiní studenti. Chládek podotkl, že se nebude jednat o rychlostudium, ale o klasické studium, kdy učitelé nastoupí letos a vzdělávání dokončí v následujících letech.