Hlavní obsah

Zbytečné náklady z kapes poplatníků? Funkční letiště zrušit, zanedbané renovovat

Jan Menšík, Novinky, Jan Menšík

Stát plánuje zrušit letiště v Líních na Plzeňsku, jež je v majetku ministerstva obrany, aby zde mohl vzniknout podnikatelský park s tzv. gigafactory na výrobu baterií. Naproti tomu chce obrana získat zpět do majetku zanedbané někdejší vojenské letiště Hradčany v Ralsku. Dá se předpokládat, že tyto plány – demolice jednoho a renovace druhého letiště – by spolkly miliardy korun z rozpočtu.

Foto: Novinky

Při nedávném protestu proti rušení letiště Líně zaplnily aerokluby ranvej 56 letadly.

Článek

S návrhem na vybudování strategického podnikatelského parku na místě někdejšího vojenského letiště, které je však stále využíváno několika aerokluby či leteckou záchrankou, přišel resort průmyslu a obchodu. Kabinet premiéra Petra Fialy to posvětil.

Podle plánů by v Líních mohla vzniknout podnikatelská zóna o rozloze 391 hektarů. Automobilový koncern Volkswagen tam chce zřídit tzv. gigafactory, tedy továrnu na baterie, pro 4500 zaměstnanců, přičemž projekt by vyšel na zhruba 98 až 122 miliard korun.

Pro gigafactory Volkswagenu v Líních je málo vody, řešení je daleko

Domácí

Jasno však zatím není – firma zvažuje několik evropských lokalit, přičemž Líně jsou jednou z nich. A také ministerstvo obrany spolu s armádou ještě prověřuje, zda letiště nepotřebuje ze strategických důvodů.

Proti záměru zrušit funkční letiště se postavily jak subjekty působící na letišti, tak okolní obce. Problematicky také prozatím vypadá zásobování případné gigafactory vodou.

Mikulecký: Role tohoto letiště je nezastupitelná

Nad plánem se dlouhodobě pozastavuje také bezpečnostní analytik a někdejší poradce ministra obrany Milan Mikulecký, který se o problematiku základen v Česku na ministerstvu zajímal. Ten již dříve Novinkám v rozhovoru o armádních letištích řekl, že Plzeň-Líně patří k nejzachovalejším základnám a rušení letiště nedává smysl.

„Je to hloupé rozhodnutí, je to zločin. Líně jsou jediné letiště se zpevněným povrchem v Plzeňském kraji, takové letiště nemá využití jen při obraně země, ale i při různých katastrofách, ať již živelných, nebo průmyslových. Jeho role je nezastupitelná, a problém je, že po jeho likvidaci již žádné nové letiště obdobných parametrů nikdo nevybuduje. Nejen v Plzeňském kraji, ale ani v ČR,“ okomentoval nyní vládní záměr.

Na letišti v Líních může stát továrna na baterie, starostové z okolí se zlobí

Domácí

Podle něj by na umístění gigafactory byly vhodnější jiné lokality, například různé brownfieldy.

„Plzeňsko je místo, kde již dnes není žádná volná pracovní síla, ve zdejších montovnách převažují cizinci. Naproti tomu, stát se snaží podporovat Karlovarský, Ústecký či Severomoravský kraj, kde je řada míst po těžbě, kde je víc pracovních sil,“ dodal.

Dříve se podle Mikuleckého uvažovalo také o vybudování továrny na letišti v Přerově, avšak nakonec se tak nestalo, z čehož teď může podle něj obrana těžit, když tam plánuje přemístit jednotku bezpilotních prostředků z Prostějova.

Obrana by ráda znovu využila Hradčany v Ralsku

Plán na zrušení letiště v Líních budí rozpaky i ve světle toho, že armáda chce zpět získat a využít bývalé armádní letiště Hradčany v Ralsku na Českolipsku. Tamní dva a půl kilometru dlouhá přistávací dráha je ucházející, ale zbytek areálu je v dezolátním stavu, nadto jsou tamní hangáry rozprodány nebo je mají pronajaté soukromé firmy. Musely by se vykoupit a zrenovovat, což by si vyžádalo nemalé finanční prostředky ze státního rozpočtu.

Mikulecký: Armádních letišť je málo. I vzhledem k hrozbě z Ruska

Domácí

Podle resortu obrany jde ale zatím jen o politický záměr. „Bývalé letiště Hradčany v Ralsku není majetkem státu, se kterým přísluší hospodařit ministerstvu obrany. O možnosti jeho využití byla vedena jednání pouze na politické úrovni, proto zatím ministerstvo obrany žádnou jeho modernizaci neplánovalo,“ komentovala situaci mluvčí resortu Natálie Forsterová.

Zda existuje nějaký důvod, proč by mělo být letiště umístěné v Ralsku pro stát výhodnější než v Líních, vláda ani ministerstvo neuvedly.

V rukou ministerstva obrany

Vybudování průmyslového parku namísto letiště v Líních podle schváleného vládního usnesení však ještě není hotová věc. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) od kolegů dostala za úkol, aby do konce srpna rozhodla, zda nejde o strategický objekt pro obranu státu.

Pokud by se tak stalo, developerům by se muselo zřejmě najít jiné místo, ale stát by ušetřil peníze za demoliční a další související práce.

„Vláda uložila ministryni obrany prověřit ve spolupráci s Armádou České republiky akceptovatelnost prohlášení lokality letiště Plzeň-Líně za nepotřebnou z pohledu obrany státu. Analýza dopadů případného prohlášení uvedeného letiště za nepotřebné z hlediska zajištění obranyschopnosti státu ze strany Armády České republiky v současné době probíhá,“ osvětlila mluvčí Forsterová.

Tento pokyn kabinet uložil ministryni v materiálu, kterým zároveň už odsouhlasil budování podnikatelského parku.

Ještě před pár lety, konkrétně v roce 2019, ministerstvo v rámci žaloby, kterou se bránilo placení přilehlým obcím za užívání jejich pozemků v části areálu, tvrdilo, že Líně jsou důležitou organizační složkou státu pro jeho obranu. Tehdy také upozorňovalo na to, že letiště je stále využíváno k výcviku složek NATO a Armády ČR.

Stát se zbavuje letiště Líně, před pár lety ho označil za strategické

Domácí

Podle nynějšího vyjádření v současnosti v Líních probíhá několikrát měsíčně výcvik armádních leteckých záchranářů se složkami IZS a dalšími subjekty.

V případě, že se armáda rozhodne, že letiště už nepotřebuje, dostane jej Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, který s ním může nakládat v mezích zákona prakticky dle své libosti.

Související články

Výběr článků

Načítám