Článek
„Zpřísňujeme podmínky pro reklamu zdravotnických prostředků. Bojujeme proti šmejdům. Celá řada různých výrobků se prezentuje jako zdravotnické prostředky, že mohou vyléčit pacienta, ale ve skutečnosti tomu tak není,“ řekl v pondělí po jednání vlády ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).
Takzvané šmejdy by měl nově postihovat Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), který už dozoruje klamavou reklamu na léky. Nově by měl kontrolovat i zdravotnické prostředky, mezi které patří různé ortézy, protézy, pomůcky pro diabetiky či ortopedická obuv.
Léky za desítky milionů budou plně hrazené, slibuje Vojtěch
Podle Vojtěcha to povede k vyšší ochraně pacientů a spotřebitelů. Za nedodržení pravidel bude hrozit pokuta až dva miliony korun.
Žádná reklama s celebritami
Novela například zakazuje reklamu na zdravotnické prostředky s odkazem na doporučení vědců, zdravotnických odborníků či veřejně známých osobností. Reklama také nesmí zavádějícím způsobem slibovat možnost uzdravení.
„Účelem nové právní úpravy je zejména to, aby reklama obsahovala pravdivé informace o daném zdravotnickém prostředku včetně toho, jaké jsou jeho účinky, případně funkce. Je nutné si uvědomit, že při nesprávném použití zdravotnického prostředku může dojít k závažnému poškození zdraví jednotlivců či skupin,“ sdělil Novinkám David Šíma z tiskového odboru ministerstva zdravotnictví.
Dodal, že největší důraz bude při kontrolách kladen právě na to, aby výrobce nelhal o účincích zdravotnického prostředku na stav pacienta, pro které však nemá skutečné důkazy. „Jedná se tedy zejména o různá přehnaná tvrzení a zázračné účinky,” upřesnil Šíma.