Článek
„Jako kybernetické a informační síly potřebujeme být neustále ve spojení s dalšími jednotkami. A Titus je v tomto nepřekonatelný. Je možné se s ním přes družice připojit odkudkoliv a s kýmkoliv na světě,“ uvedl operátor rádiového družstva Radek Šichor.
Jak vzácný je to kus, dokládají vojáci i na tom, že vybavení uvnitř vozu je přísně tajné a platí zákaz focení „interiéru“. Snímky tak je možné pořizovat jen z vnějšku. „Nechceme pomáhat nepříteli,“ vysvětlil Ondřej Langr z 91. skupiny informačního boje Olomouc.
Do konce letošního roku získá Armáda České republiky i zbývající z celkem 62 titusů, které jsou na podvozku Tatra.
Tatra vyrábí obrněnce Titus pro armádu, první kus zkušebně vyhodí do povětří
Má vše, co voják potřebuje
„Jde o zcela unikátní stroj. Závidí nám ho ostatní armády. Nejde ani tak o použité systémy, ty mají podobné i jiní. Ten náš má ale v sobě všechno, co voják potřebuje v poli k přežití. Velkou balistickou ochranu, veškeré satelitní systémy a nechybí ani výzbroj. Na střeše můžeme mít kulomety, se kterými můžeme opětovat palbu na nepřítele. To u starších vozů taky nemáme,“ přiblížil Beinhauer.
Navíc mají operátoři ve voze vše, co potřebují ke spojení. „Což v případě jiných armád je možné jen s více vozidly, která je třeba vzájemně propojit. Některá mají jen rádia, jiná jen satelity,“ doplnil Beinhauer.
Vojáci se v Titusu cítí i bezpečněji. Podvozek a jeho spodní plášť jsou odolné i proti minám, takže bychom to měli přežít. Což je rozdíl proti starším autům a pro nás stěžejní,“ říká Beinhauer. „Kdyby se pod vozidlem objevila desetikilogramová nálož, Titus by to měl vydržet bez problémů. Má ochranu i proti střepinám a ráži až 7,62 milimetru,“ doplnil jej Šichor.
Díky unikátnímu podvozku projede Titus téměř jakýmkoliv terénem. „Jeho první a poslední náprava je otočná, dokáže se otočit na třinácti metrech. Takže kdybyste parkoval u supermarketu, podařilo by se vám to velice dobře. Jen nevím, jestli byste nepoškrábal ostatní auta,“ pousmál se Langr. S váhou 28 tun patří sice mezi těžké vozy, díky silnému motoru má ale podle členů posádky dobrou dynamiku v každém počasí.
Posádku Titusu operačního týmu tvoří čtyři lidé, velitel, řidič a dva operátoři s radiostanicemi a datovými sítěmi. Součástí výbavy je i napájecí jednotka, která týmu umožňuje být soběstačnými. „Vyrábí třífázově čtyři sta voltů. Máme energii pro všechny systémy,“ přiblížil Šichor.
Speciální hotspot na stovky metrů
Výhodou podle jeho velitele je i fakt, že tým nemusí být při rádiovém spojení s předsunutými jednotkami a jejich přepojení na velitelskou základnu přímo ve voze. „Můžeme si optiku, switche a počítač vynést ven a vůz s jeho vybavením můžeme ovládat dvě stě metrů od něj. Takže takový speciální hotspot na stovky metrů. Když by nás někdo odhalil a Titus by dostal přímý zásah v ostré akci, tak přežijeme,“ řekl Beinhauer.
Vozu nechybí ani kryptografická ochrana, která nepříteli znesnadní odposlouchávání, či rušička Starlight, která má posádku chránit i proti dronům.
Smlouva na 62 titusů (Tactical Infantry Transport and Utility System) byla podepsána v roce 2019. Čtyřicet dva kusů je ve verzi velitelsko-štábní a spojovací, dvacet vozidel poslouží jako místo koordinace palebné podpory. Většina je u spojovacích jednotek 4. a 7. brigádního úkolového uskupení, kde nahradily zastaralé rádiové provozovny typu R-5, R-6 a R-7.
Titus je možné nasadit v různých rolích, které různé druhy vojsk vyžadují. Od přepravy pěchoty po funkce bojové podpory a bojového zabezpečení či od mírových operací až po protiteroristické zásahy. „Je to fantastická věcička,“ dodal s úsměvem Šichor.