Článek
„Jako kybernetické a informační síly potřebujeme být neustále ve spojení s dalšími jednotkami. A Titus je v tomto nepřekonatelný. Je možné se s ním přes družice připojit odkudkoliv a s kýmkoliv na světě,“ uvedl operátor rádiového družstva Radek Šichor.
Obrněné vozidlo Titus
Jak vzácný je to kus, dokládají vojáci i na tom, že vybavení uvnitř vozu je přísně tajné a platí zákaz focení „interiéru“. Snímky tak je možné pořizovat jen z vnějšku. „Nechceme pomáhat nepříteli,“ vysvětlil Ondřej Langr z 91. skupiny informačního boje Olomouc.
Do konce letošního roku získá Armáda České republiky i zbývající z celkem 62 titusů, které jsou na podvozku Tatra.
Tatra vyrábí obrněnce Titus pro armádu, první kus zkušebně vyhodí do povětří

Má vše, co voják potřebuje
„Jde o zcela unikátní stroj. Závidí nám ho ostatní armády. Nejde ani tak o použité systémy, ty mají podobné i jiní. Ten náš má ale v sobě všechno, co voják potřebuje v poli k přežití. Velkou balistickou ochranu, veškeré satelitní systémy a nechybí ani výzbroj. Na střeše můžeme mít kulomety, se kterými můžeme opětovat palbu na nepřítele. To u starších vozů taky nemáme,“ přiblížil Beinhauer.
Navíc mají operátoři ve voze vše, co potřebují ke spojení. „Což v případě jiných armád je možné jen s více vozidly, která je třeba vzájemně propojit. Některá mají jen rádia, jiná jen satelity,“ doplnil Beinhauer.
Posádka obrněného vozu Titus
Vojáci se v Titusu cítí i bezpečněji. Podvozek a jeho spodní plášť jsou odolné i proti minám, takže bychom to měli přežít. Což je rozdíl proti starším autům a pro nás stěžejní,“ říká Beinhauer. „Kdyby se pod vozidlem objevila desetikilogramová nálož, Titus by to měl vydržet bez problémů. Má ochranu i proti střepinám a ráži až 7,62 milimetru,“ doplnil jej Šichor.
Díky unikátnímu podvozku projede Titus téměř jakýmkoliv terénem. „Jeho první a poslední náprava je otočná, dokáže se otočit na třinácti metrech. Takže kdybyste parkoval u supermarketu, podařilo by se vám to velice dobře. Jen nevím, jestli byste nepoškrábal ostatní auta,“ pousmál se Langr. S váhou 28 tun patří sice mezi těžké vozy, díky silnému motoru má ale podle členů posádky dobrou dynamiku v každém počasí.
Posádku Titusu operačního týmu tvoří čtyři lidé, velitel, řidič a dva operátoři s radiostanicemi a datovými sítěmi. Součástí výbavy je i napájecí jednotka, která týmu umožňuje být soběstačnými. „Vyrábí třífázově čtyři sta voltů. Máme energii pro všechny systémy,“ přiblížil Šichor.
Obrněné vozidlo Titus
Speciální hotspot na stovky metrů
Výhodou podle jeho velitele je i fakt, že tým nemusí být při rádiovém spojení s předsunutými jednotkami a jejich přepojení na velitelskou základnu přímo ve voze. „Můžeme si optiku, switche a počítač vynést ven a vůz s jeho vybavením můžeme ovládat dvě stě metrů od něj. Takže takový speciální hotspot na stovky metrů. Když by nás někdo odhalil a Titus by dostal přímý zásah v ostré akci, tak přežijeme,“ řekl Beinhauer.
Vozu nechybí ani kryptografická ochrana, která nepříteli znesnadní odposlouchávání, či rušička Starlight, která má posádku chránit i proti dronům.
Smlouva na 62 titusů (Tactical Infantry Transport and Utility System) byla podepsána v roce 2019. Čtyřicet dva kusů je ve verzi velitelsko-štábní a spojovací, dvacet vozidel poslouží jako místo koordinace palebné podpory. Většina je u spojovacích jednotek 4. a 7. brigádního úkolového uskupení, kde nahradily zastaralé rádiové provozovny typu R-5, R-6 a R-7.
Obrněné vozidlo Titus
Titus je možné nasadit v různých rolích, které různé druhy vojsk vyžadují. Od přepravy pěchoty po funkce bojové podpory a bojového zabezpečení či od mírových operací až po protiteroristické zásahy. „Je to fantastická věcička,“ dodal s úsměvem Šichor.
Armáda podepsala smlouvu na obrněnce za šest miliard
