Článek
Radní Prahy 2 v pondělí podle mluvčí Andrey Zoulové schválili podnět ke změně územního plánu u kolejiště, který vzešel od Českých drah a od společnosti, v níž jsou vedle drah zastoupeni také manažeři investiční skupiny Penta.
Návrh předložil místostarosta Jan Recman (ODS), který Novinkám řekl, že rozhodnutí musí potvrdit zastupitelstvo Prahy 2 příští týden.
Drážní území se má podle schváleného dokumentu změnit na smíšené městské jádro se specificky stanoveným podílem podlahových ploch a zeleně. Nad kolejištěm by patrně vzniklo zastřešení na pylonech, jakási platforma a na ní domy.
Nejen Železniční most. Posudek o historickém dědictví se týká i hlavního nádraží a filharmonie
Podle spolků Arnika a AutoMat, které na návrh upozornily, investoři spěchají, protože hlavní město přestane v pololetí přijímat podněty ke změně územního plánu.
A to kvůli novému stavebnímu zákonu a kvůli novému metropolitnímu územnímu plánu, který by se měl schvalovat v roce 2026.
Spolky: Ne za zavřenými dveřmi
Spolky zarazila účast a zájem investora, který s Českými drahami přestavuje Masarykovo nádraží a postavil vedle něj objemnou novostavbu Masaryk Centre, která překračuje výškový limit 40 metrů v Pražské památkové rezervaci.
Kolejiště hlavního nádraží navíc leží těsně za hranicí rezervace.
„Zásadní koncepční otázky rozvoje města nelze řešit narychlo a za zavřenými dveřmi, nejprve je třeba transparentně a se všemi aktéry – památkáři, urbanisty, klimatology a dalšími odborníky, stejně tak s veřejností – prodiskutovat, jestli je možné v tomto místě vůbec stavět a za jakých podmínek,“ řekla Anna Vinklárková z Arniky.
„O tak významném území by mělo rozhodovat město, a nikoliv soukromá korporace,“ doplnil Michal Kalina z AutoMatu.
Podobně se však vyjádřil i zástupce Penty Martin Lánský. Na dotaz, čím chce Penta secesní a památkově chráněnou budovu hlavního nádraží obestavět, reagoval:
„Kolem tohoto území teprve musí proběhnout obsáhlá veřejná debata, kde se budou vedle dopravní infrastruktury a potřeb města řešit i aspekty životního prostředí, urbanismu a památkové ochrany. To bude proces ještě řádově na roky.“
Soutěž na každý dům
Rozsáhlé území je vymezeno Vinohradskou třídou a Seifertovou ulicí. Radní Prahy 2 se shodli, že pro území má vzniknout širší pracovní skupina.
„Bude realizována otevřená anonymní mezinárodní urbanistická soutěž, která prověří širší vztahy v území včetně napojení na veřejnou infrastrukturu, kapacitu zástavby a vizuální vazby na navazující historickou zástavbu v širším okolí. Bude realizována architektonická soutěž na jednotlivé objekty v řešeném území,“ stojí v usnesení radních.
Nápad na zástavbu nad kolejištěm se v Praze objevil tu a tam i dříve, nikdy však zatím nevedl k realizaci. U hlavního nádraží se může změnit leccos, pokud by k uskutečnění dospěl také nedávný výsledek mezinárodní soutěže, již vypsala Správa železnic s Prahou.