Hlavní obsah

Zaplavená chrastavská továrna rozhodila evropské automobilky

Právo, Jaroslav Švehla

Poničené a mnohdy celé stržené domy, všudypřítomné tuny zabahněného odpadu. Tak dnes vypadá povodní poničená Chrastava na Liberecku. Kromě lidí projevující solidaritu s místními obyvateli se ale na malé městečko na Liberecku zaměřují i evropské automobilky.

Foto: Jaroslav Švehla, Právo

Nasazení při obnově je maximální, vrátnicí společnosti Grupo Antolin Bohemia projíždějí stovky aut.

Článek

S obrovským nasazením se zde totiž pracuje na oživení zaplavené továrny společnosti Grupo Antolin Bohemia, která dodává stropní komponenty do většiny automobilek ve střední Evropě. Rozvodněná říčka Jeřice se setkala s dravou Nisou a zalila výrobní haly vodou s blátem. Zastavily se dodávky dílů, na kterých jsou závislé přední evropské automobilky. Mezi prvními již byla nucena dočasně uzavřít výrobu mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.

Nenápadnému chrastavskému závodu, který před povodní zůstával spíše na okraji zájmu, se nyní věnuje maximální pozornost. „Přijely k nám špičky vedení automobilek ze všech koutů Evropy. Přivezly pomoc a zjišťují, jaká je u nás situace,“ říká generální ředitel podniku Petr Papánek, kterého jsme náhodou zastihli při jedné z mála chvilek odpočinku. Nestíhá ani dopít kávu, jeden hovor střídá druhý. Kdy se závod opět rozjede naplno, odpovědět odmítá.

„I když uklidíme haly, nevíme, co voda a bahno provedly se stroji,“ vysvětluje ředitel.

Nedalekou vrátnicí projíždějí desítky aut, na odbavení jich čekají dlouhé kolony. Bránu závodu opouští nepořádek a poškozený materiál, dovnitř míří opraváři a nové zařízení a suroviny. Nasazení je obrovské. V závodě, který zaměstnává pět stovek lidí, nyní čtyřiadvacet hodin denně pracuje na znovuobnovení výroby asi 1600 lidí.

„Dodáváme díly pro značky Audi, BMW, Jaguár, Mercedes, Porsche, Škoda, TPCA, Volkswagen, Volvo,“ dává si ředitel záležet, aby seřadil seznam zákazníků abecedně a nastiňuje tak, jak velké ztráty jsou při zdržení výroby v sázce.

Do chrastavského Grupo Antolin Bohemia každá automobilka vyslala posily, aby zatopenému výrobci pomohly. Více než polovina kmenových zaměstnanců totiž bydlí v obcích, které byly rovněž zasaženy velkou vodou a její následky musí nejdříve likvidovat ve vlastních domovech. Firma ale hraje o čas a na odklízení najala i brigádníky.

„Čistíme stroje od bahna. Platí nás dobře, jinde bych si takové peníze rozhodně nevydělal,“ říká na parkovišti jednadvacetiletý vysokoškolský student z České Lípy v kombinéze od bahna, kterému paradoxně velká voda přinesla možnost výdělku. „Práce je tu dost, odhaduji to minimálně na týden,“ podotkl student.

Výběr článků

Načítám