Článek
Od rekonstrukce chce ale Správa železnic ustoupit kvůli špatnému stavu budovy. „Vzhledem k výrazně horšímu stavu objektu oproti očekávání bylo potřeba zvážit další možnosti, ze kterých se výstavba nové haly ukázala jako nejlepší řešení,“ odůvodnil nedávné rozhodnutí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, podle něhož objekt ohrožuje i podzemní voda.
Teď se ale ozvali kladenští architekti a chtějí rozhodnutí o demolici zvrátit. „Rozhodnutí odstranit stávající výpravní budovu nás nepříjemně zaskočilo vzhledem k tomu, že investor i město Kladno dlouhodobě veřejně deklarovali opak,“ uvedl v otevřeném dopisu primátorovi Kladna architekt Václav Kruliš s kolegou Ivanem Náprstkem.
Podle Kruliše má budova kulturně-historickou hodnotu a Národní památkový ústav už zpracovává pro ministerstvo kultury odborné posouzení budovy, aby mohlo rozhodnout, zda má být prohlášena za kulturní památku. Podle Kruliše je více než 150 let starý objekt zakořeněn v zážitcích i životních osudech místních obyvatel.
Chátrající budova nádraží Vyšehrad bude do konce března pod plachtou
Spor o posudky
Kruliš zpochybňuje i provedené průzkumy, o které se opírá Správa železnic, a označil je za zavádějící. Předložil jiný posudek, který podle něj dokládá, že o vysoké hladině podzemní vody nemůže být řeč. „Stavebně-technický stav budovy je nejen podle našich odborných posouzení dobrý,“ uvedl Kruliš a návrh nového nádraží označil za krytý výlez z metra. Dožaduje se toho, aby radnice a Správa železnic své stanovisko přehodnotily.
Vedení města trvá na stavbě nové budovy podle návrhu Správy železnic. „Koncepční studie nové výpravní haly vypadá velice dobře a stojí za ní přední české studio Jakub Cigler Architekti, které za svou tvorbu získalo už řadu domácích i zahraničních ocenění,“ uvedl ve vyjádření pro Novinky primátor Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno).
Podle Volfa má nová budova více pozitivních ohlasů. „Chápu, že existuje skupina lidí, která má prostě ráda staré budovy, a jejich postoji rozumím. Ale nemohu souhlasit s názorem, že stará nádražní budova tvoří identitu města, a velmi bych se divil, kdyby tito lidé uspěli s žádostí, aby se stala národní památkou,“ dodal primátor.
Začala přestavba smíchovského nádraží. Potrvá pět let
Investorem celého projektu a majitelem nádraží je Správa železnic. Ta argumentaci architektů zpochybnila. „Ve svém dopise citují pouze závěry laboratoře Vialab, která prováděla základní kopané sondy. Až na základě těchto závěrů však byly zpracovány posudky Kloknerova ústavu ČVUT a společnosti Metroprojekt Praha, které potvrdily, že z důvodu špatného stavu objektu je výhodnější výstavba budovy nové,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
„V dopise jsou tyto odborné posudky úplně opomenuty,“ dodala mluvčí, podle níž nebyla hladina spodní vody jediným ani hlavním ukazatelem špatného stavu základů budovy. „Aktuálně probíhá řízení o vydání demoličního výměru, poté dojde k odstranění objektu,“ uvedla Friebová.
Nové nádraží je součástí modernizace celé trati vedoucí přes největší středočeské město zhruba od nádraží Kladno přes stanici Kladno – město až po zastávku Kladno – Ostrovec. Jde o úsek dlouhý přes pět kilometrů.
Úpravou celého úseku chce Správa železnic nabídnout vhodnou alternativu k autobusové dopravě, která je mezi Prahou a Kladnem přetížená, a k individuální dopravě auty, kde musí řidiči často stát v kolonách. Proto se přestavuje celý úsek, kde namísto jedné koleje budou koleje dvě.