Článek
Touto změnou má být zavedení autopasů, které v Belgii před třinácti lety tento druh podvodů téměř zcela vymýtily. Loni na podzim přišli Piráti s tím, že je třeba se inspirovat osvědčenou belgickou cestou a že ve spolupráci s ministerstvem dopravy předloží příslušnou novelu.
Na dotaz Práva, proč se tak nestalo, odpověděl poslanec pirátů Ondřej Polanský: „Ovlivnila to změna ministra. Ten předchozí Dan Ťok na naši iniciativu nereagoval. S jeho nástupcem Vladimírem Kremlíkem (za ANO) jsme se sice v té věci sešli, ale opět bez odezvy.“
Piráti se nyní přece jen pustili do přípravy návrhu novely, kterou zřejmě v únoru představí sněmovnímu podvýboru pro dopravu. „Chceme ale znovu jednat s ministerstvem dopravy, bez jeho podpory to sotva ve Sněmovně projde,“ řekl Polanský.
V SR je autopas účinnou zbraní
Zavedení autopasu přitom nevyžaduje nějakou velkou legislativní úpravu. Stačí převzít jediný odstavec ze slovenského zákona, který u našich sousedů platí už rok. Také ten se inspiroval belgickými zkušenostmi.
Car-Pass je certifikát, který obsahuje záznamy o počtu ujetých kilometrů vozidla. Stav tachometru se do něj v Belgii zapisuje nejen při povinné technické prohlídce, ale i při každé návštěvě servisu, opravě či výměně součástek. Všechny údaje putují do centrálního systému a jsou veřejně přístupné, takže každý zájemce o ojetý vůz má možnost do nich nahlédnout. Jde tedy o garantované údaje, na něž se mohou kupující ojetin spolehnout.
Zánovní octavia byla jen přelakovaný odepsaný vrak
Jak zdůraznil Polanský, takový systém je třeba zřídit i v ČR a zajistit, aby data v něm byla důvěryhodná. Nejen ta, která do registru už dnes jdou ze stanic technické kontroly (STK), ale zařadit do něj i data sesbíraná od soukromých firem.
Drtivá většina prodejců ojetin nedodržuje pravidla férového obchodu, prodává vozy s nejasným původem, přetočenými tachometry nebo s nedoloženou servisní historií
Ojetiny, u nichž se stáčí tachometr, byly z velké části dovezeny z ciziny. Průměrné stočení přesahuje 100 tisíc kilometrů, na trhu s ojetinami však lze nalézt i automobily s nájezdem uměle sníženým i o více než půl milionu kilometrů. Tím důležitější je si při koupi ojetiny nechat prověřit její historii.
Jak informoval Svaz dovozců automobilů, za letošních prvních deset měsíců bylo do ČR dovezeno 151 655 ojetin. Důvodem mírného poklesu dovozů proti loňsku je vyšší poptávka po automobilech na domácím trhu. „Potvrzuje se, že lidé dávají více přednost autům s tuzemským původem, u kterých lze lépe dohledat servisní historii, legalitu původu i skutečný počet najetých kilometrů,“ uvedla generální ředitelka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.
Do Česka se stále dovážejí i totálně havarované ojetiny
O tom, že koupě ojetého vozu zůstává v Česku rizikem, svědčí i opatření Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA). Ta letos v září ukončila členství většině svých členů. „Drtivá většina prodejců ojetin nedodržuje pravidla férového obchodu, prodává vozy s nejasným původem, přetočenými tachometry nebo s nedoloženou servisní historií,“ zdůvodnil tento radikální krok předseda APPAA Petr Přikryl.
„S výjimkou několika největších prodejců nevidíme žádnou snahu bojovat proti přetáčení tachometrů a dovozu totálně havarovaných vozů ze zahraničí, které se pak v ČR prodávají jako zánovní,“ dodal.
Postihy přitvrdily
Postih za zištné stočení tachometru přitom notně přitvrdil. Podle právní úpravy, jež nabyla účinnosti 1. října 2018, za to viník může dostat pokutu až půl milionu korun. Navíc hrozí, že s takovým vozem nebude možné jezdit.
Takový problém nastane, když se při prohlídce v STK zjistí, že na tachometru je méně kilometrů než při minulé kontrole. V tom případě dostane vlastník vozu třicet dnů na to, aby prokázal, že kvůli poruše došlo k výměně tachometru. Jinak už nebude smět s tímto vozem na silnici.
„Takové auto se stane prakticky neprodejným nebo výrazně klesne na ceně,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie vozidel.