Článek
„Tuto situaci vnímám jako opravdu závažnou. Představte si, že vám lékař zkontroloval zrak v osmnácti letech při prvním vydání řidičáku a další povinná prohlídka je u běžných řidičů až v pětašedesáti letech,” řekl v úterý novinářům Birke.
V Česku je asi šest milionů řidičů. Z výsledků zmíněné kampaně Slepí vrazi, že by asi 4,5 miliónu z nich potřebovalo brýle nebo více dioptrií. „Novelou proto chci docílit, aby motorista musel k očnímu lékaři při každé výměně řidičského průkazu, tedy alespoň jednou za deset let,“ představil svůj návrh poslanec.
Prezident Autoklubu Jan Šťovíček uvedl, že zdravé oko vidí chodce na 200 metrů, s třemi čtvrtinami dioptrie bez brýlí na poloviční vzdálenost. „Už při absenci korekce zraku o tři čtvrtiny dioptrie se prodlužuje kvůli zpožděné reakci řidiče brzdná dráha automobilu při rychlosti 90 kilometrů v hodině z 80 na 120 metrů,” uvedl.
Pravidelné kontroly zraku v současnosti povinné nejsou. Ideální by podle odborníků bylo, pokud by si šoféři nechali zrak zkontrolovat každý rok. To ale většina řidičů nedělá, 74 procent z kontrolovaných řidičů za poslední rok očního lékaře nenavštívilo a 40 procent ani v posledních pěti letech.