Článek
Humlův pozměňovací návrh k novele zákona o silničním provozu, který v pátek schválila Sněmovna, počítá s tím, že jakékoli vozidlo bude moci být kvůli špatnému parkování v placených zónách odtaženo tehdy, pokud mu policie napřed nasadí botičku a motorista si do 24 hodin nezažádá o její sejmutí. Jenže na auta poslanců a senátorů se ze zákona botičky dávat nesmějí. [celá zpráva]
Nejvíc podporovatelů si návrh v pátek našel mezi Humlovými spolustraníky z ČSSD, jichž kladně hlasovalo 26 z 30 přítomných.
Když není možné nasadit botičku, tak není možné ani auto odtáhnout
Jejich šéf Roman Sklenák ale nevidí v pozměňovacím návrhu žádnou zásadní změnu, protože už tak policisté obvykle poslanecká auta neodtahovali.
„Faktem je, že zákon už dnes bez této novely říká, že na auta, mezi která patří i auta poslanců, není možné nasadit botičku. Takže tam nějaká ochrana je. Výklad byl do jisté doby takový, že když není možné nasadit botičku, tak není možné ani auto odtáhnout,“ popsal Novinkám Sklenák dosavadní praxi v odtazích.
Jednotná podpora komunistů
K poslancům vládní ČSSD se připojilo i všech 22 hlasujících poslanců opoziční KSČM. Předseda klubu Pavel Kováčik ale své kolegy hájí, že nešlo v první řadě o to, aby ze zákona profitovali oni sami. „Nejde, prosím pěkně, o žádnou výhodu směrem k zákonodárcům,“ reagoval pro Novinky.
„Hlavní motiv, proč jsme to podporovali, bylo to, aby například nemohlo dojít nadále k přímému odtažení vozidla, ve kterém je dítě, nebo vozidla záchranné služby či dalších služeb tohoto typu, služeb Integrovaného záchranného systému. K takovým případům docházelo. Jde o to, že ten, kdo se proviní špatným stáním v modré zóně, tak má mít šanci s vozem odjet,“ vysvětlil Kováčik.
Výjimečně se k návrhu přihlásilo i šest poslanců hnutí ANO, a to i přes doporučení klubu hlasovat proti Humlovu návrhu.
„Nejsem Špidla, platit jsem musel“
„Na klubu jsme doporučili našim poslancům, aby pro změny, které navrhoval pan Huml, nehlasovali. To byl názor klubu. Domníváme se, že poslanci jsou stejní lidé jako všichni ostatní,“ řekl Novinkám šéf klubu ANO Jaroslav Faltýnek.
S šesti „rebely“ uvnitř klubu chce jednat, o nějakých nápravných opatřeních ale nepřemýšlí. „Budeme o tom na klubu mluvit, ale co s tím chcete dělat,“ povzdychl si.
Stejný počet souhlasících poslanců se našel i v řadách opoziční TOP 09. Předseda klubu Miroslav Kalousek, který nebyl na pátečním jednání, hájil jejich postoj tak, že se nařízení ohledně zákazu instalovat botičku na policejní auta stejně nedodržuje.
Sám prý před lety špatně zaparkoval před radnicí v Jindřichově Hradci a ani karta poslance ČR jej nezachránila.
„Když přijeli městští policisté, bylo to v době, kdy premiérem byl pan Špidla, který bydlel právě v Jindřichově Hradci, ukazoval jsem jim kartičku poslance za oknem a říkal jsem: ‚Pánové, nezlobte se, já vám zaplatím špatné parkování, ale vy jste neměli právo mi dát botičku‘,“ popsal Kalousek Novinkám.
A pokračoval: „A ten městský policista na to odpověděl: ‚To není pravda, my jsme se na to ptali na školení a tam nám řekli, že botičku můžeme dát každému, jenom Špidlovi ne. A vy Špidla nejste.‘ Tak jsem pohlédl do jeho jasných očí, přiznal jsem, že nejsem Špidla, a zaplatil jsem botičku i špatný parkování,“ upozornil místopředseda TOP 09, že pravidlo kolem užívání botiček na poslanecká auta ne vždy platí.
Okamura: Žádný odtahovací byznys
Předseda hnutí Úsvit Tomio Okamura, jehož tři poslanci pro návrh rovněž hlasovali, zase argumentuje, že jim šlo o to, potírat byznys s odtahy vozidel. „Nás poslanci nezajímají, jsme proti tomu, aby měli poslanci nějaké výhody, jde nám o občany, aby se z odtahů nestal byznys,“ poukázal na údajný pražský nešvar.
Naopak proti zákonu se jednohlasně postavili lidovci, jejichž 11 hlasujících poslanců návrh odmítlo. „Náš postoj vyjádřilo hlasování. Domníváme se, že nejsou potřeba nějaká zvláštní privilegia a poslanci nejsou nadlidi,“ shrnul předseda klubu Jiří Mihola.
Stejný postoj zaujali také všichni čtyři přihlášení poslanci ODS, přičemž kritička zákona Jana Černochová předkladatele vůbec nešetřila.