Článek
Pražský magistrát zakázal elektrická vozítka v části města před pěti lety s tím, že je potřeba chránit chodce před nebezpečím kolize se segwayi. Regulaci potvrdily i správní soudy, na které se asociace obrátila v minulosti.
Asociace proto podala ústavní stížnost s tím, že přepravníky nejsou nebezpečné, ke střetům s chodci prý nedochází. Provozovatelé půjčoven už dříve kritizovali magistrát za „zlovůli“ a „prohibici“. Kromě toho, že omezení prý porušuje základní práva, ještě asociace připojila i návrh na zrušení části zákona o pozemních komunikacích.
Vozítko Segway představil britský vynálezce před 20 lety
Senát ÚS se soudcem zpravodajem Janem Filipem ale žádné porušení Ústavy v zákazu vozítek nenašel.
„Na klíčovém závěru správních soudů, že vedlejšího účastníka vedla k zákazu vjezdu a provozování osobního přepravníku na pozemních komunikacích skutečnost, že osobním přepravníkem je možno se pohybovat i na pozemních komunikacích, kde se vyskytují chodci, a že pro jejich bezpečnost v historickém a širším centru Prahy bylo nutno provoz těchto přepravníků regulovat, neshledal nic neústavního,“ prohlásil Filip.
Podle soudců není potřeba nějak detailně rozebírat možnost ohrožení chodců, neboť ta je dána přímo technickými parametry vozítek. ÚS také zdůraznil, že není potřeba čekat na to, až se budou množit kolize, a je proto možnost zasáhnout předem. Jako ne výjimečný příklad možné kolize uvedl Fiala, že přepravník váží 47 kilogramů, a pokud člověk s hmotností okolo 100 kilogramů projede rychlostí 20 kilometrů za hodinu okolo slepého nebo matky s dětmi, může nastat nepříjemná situace.
Zákaz segwayů v Praze platí, rozhodl soud
„Vysoká koncentrace chodců klade natolik velké nároky nejen na pozornost osob na přepravnících, ale i na jejich schopnost přepravník ovládat a rychle s ním zastavit či změnit směr jízdy, přičemž takto těžký dopravní prostředek může řídit i osoba bez potřebných zkušeností,“ dodal Filip s tím, že soudci nenašli ani žádný důvod ke zrušení části zákona.