Článek
Oba lídři se na tom shodli v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News. Podle nich je pravděpodobné, že nový Evropský parlament bude méně zelený a více pragmatický.
„Když volby dopadnou dobře, mohli bychom pro to většinu najít,“ řekl Vondra o odvolání zákazu spalovacích motorů. Podle něj k tomu bude příležitost při vyhodnocování plnění klimatických cílů Evropské unie. Dostálová s politickým soupeřem souhlasila. „Se zákazem spalovacích motorů se ještě musí něco dělat. Také spoléhám na nové složení Evropského parlamentu,“ řekla.
Může za to Babiš, nebo Fiala?
Politici se střetli v tom, kdo nese odpovědnost za přijetí zákazu. Podle Dostálové to byla chyba současné vlády Petra Fialy (ODS), která nevyužila českého předsednictví v EU ve druhém pololetí 2022 k zastavení zákazu. Podle Vondry však za předsednictví už bylo pozdě, protože neexistovala dost silná blokační menšina států EU. Vondra vidí odpovědnost u bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO), který podle něj měl zákaz spalovacích motorů zablokovat v Evropské radě.
Evropské normy počítají s tím, že od roku 2035 bude v členských zemích Unie prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu. Opatření sklízí kritiku zejména ve státech se silným automobilovým průmyslem. Například Německo usiluje o to, aby bylo možné vozidla se spalovacími motory dál vyrábět s tím, že by se v nich využívala syntetická paliva.