Článek
Od pondělí zůstanou na mostě v provozu tři jízdní pruhy v každém směru. S omezením musejí řidiči počítat od soboty, odkdy se bude instalovat dopravní značení upozorňující na nový režim. Postupná výluka zabere dva dny a vyvrcholí v neděli uzavírkou rampy ze Strakonické.
Značená objížďka povede v následujících týdnech po Pražském okruhu, dálniční známka nebude potřeba. Primátor Zdeněk Hřib (piráti) doporučil před každou jízdou sledovat navigaci, která ukáže nejvhodnější trasu v daný moment.
Oprava Barrandovského mostu začíná. Nejhorší bude prvních deset dní, varuje město
„Ne vždy platí, že nejkratší cesta je nejlepší. Nejlepší je ta, kde bude nejmenší riziko, že se stane nějaká událost,“ míní generální ředitel TSK Jozef Sinčák, který největší zácpy očekává v prvních 14 dnech.
Má prorezlá lana
„Každý most potřebuje pravidelnou údržbu, ale naši předchůdci nechali Barrandovský most chátrat. Sondy jednoznačně prokázaly, že ocelová lana, která ho drží, jsou prorezlá, obnova je tudíž nezbytná,“ uvedl Hřib. Motoristy poprosil o trpělivost. Ujistil, že snahou města bylo, aby je rekonstrukce omezila co nejméně.
Metropole v té souvislosti rozšířila Strakonickou o jeden jízdní pruh v délce 1,7 km, který začne sloužit tento pátek. Primátor pak připomněl další projekty, které by při opravě mostu měly pomoci. Rozšíření rampy na Modřanské, otevření nájezdu na Pražský okruh mezi Dolními Břežany a Písnicí, zprovoznění vratné rampy u Lihovaru, rozšíření křižovatky na zbraslavském mostě Závodu míru nebo opravu Komořanské.
Na téměř čtyřiceti světelných křižovatkách bude upraven režim. V tunelovém komplexu Blanka se v případě nutnosti sníží rychlost na 50 km. Barrandovský most se čtyřmi pruhy v každém směru se začal stavět v roce 1978. Jižní část byla hotová o pět let později, druhá slouží od roku 1988. „Před třemi lety proběhla podrobná diagnostika, která ukázala vyčerpanou životnost izolací. Ta se pohybuje mezi 20 a 30 lety,“ konstatoval náměstek primátora Adam Scheinherr (PS).
FOTO: Nová tramvajová linka z Barrandova do Holyně
Do stavby zatékalo, i do předpjatých kabelů. Ty byly prorezlé, na některých místech z jejich průměru zbývalo deset procent. První etapa se zaměří na nejzchátralejší, tedy jižní část a v plánu je i kompletní rekonstrukce rampy ze Strakonické. „Dopravní omezení začne 16. května a potrvá 110 dní. V každém směru zůstanou tři jízdní pruhy,“ sdělil náměstek Scheinherr. Doplnil, že 15. května večer začnou na budoucí staveniště najíždět stroje, frézy, bagry, sklápěče, v pondělí začne frézování vozovek jak na mostě, tak na rampě ze Strakonické.
Ve středu vypukne bourání rampy ze Strakonické a římsy na mostě. Od středy bude na deset dní omezen i jeden jízdní pruh ve Strakonické,“ přiblížil náměstek, který to považuje za nejkomplikovanější situaci.
Nonstop odtahy
Scheinherr připomněl, že poprvé v soutěži na zhotovitele rozhodovala nejen cena, ale i čas omezení. Ten se zkrátí z původních devíti měsíců na 110 dní v první fázi. V letech 2023 a 2024 se doprava omezí na 92 dní a v roce 2025 na 82 dní. Most nezůstane nikdy úplně uzavřen, průjezd bude možný ve třech jízdních pruzích.
Generální ředitel TSK Sinčák doplnil, že na obou stranách mostu bude nonstop odtahová služba, dohromady tři auta, která hbitě zasáhnou v případě karambolu nebo poruchy. V rámci hlavní dopravní ústředny vznikl nový tým, který bude nonstop online monitorovat dopravu na mostě a okolí a v případě potřeby navrhne další opatření.
ŘSD otevřelo sjezd a nájezd u Písnice, uleví při uzavírce Barrandovského mostu
Metropole má smlouvu na všechny čtyři etapy rekonstrukce za necelých 600 milionů korun. „Doufám, že nenaskočí nějaký kaskadér, který by to chtěl měnit,“ reagoval náměstek Scheinherr na dotaz, co se stane v případě, že se vedení města po podzimních volbách změní.
„Jedna etapa neznamená, že se stane bezpečným, je třeba realizovat všechny, doplnil Hřib. Příští oprava by podle Scheinherra měla nastat nejpozději za 30 let, kdy končí životnost izolací. Ovšem nemusela by být tak dramatická jako nynější. Lana nebudou natažená stejně, takže zůstanou volně přístupná a kontrolovatelná.