Článek
Do základní školy Na Smetance se po letních prázdninách vrátilo všech 420 žáků. „Těšila jsem se na kamarádky a na paní učitelku,” svěřila se první den školy Kateřina z 5. třídy. „Já se těšil na kámoše a taky na tělák,” poznamenal její spolužák Matyáš.
Přeji vám kamarády a hodně jídla, promlouval Zeman k dětem v Brně
„První školní den je pro nás jako pro vedení vždycky trošku hektický, protože musíme kontrolovat, zda je vše, jak má být. V tělocvičně jsme dnes slavnostně přivítali naše prvňáčky, ostatní ročníky potom vítám slavnostním přednesem v rozhlase,” popsala průběh prvního dne ředitelka školy Hana Vítová.
Ve škole ve středu strávila většina žáků jen pár hodin, kromě seznamování a sbližování se po dlouhých prázdninách čekalo žáky 2. až 9. tříd také antigenní testování.
„Poprvé za mou pedagogickou kariéru zahajujeme školní rok tím, že se děti testují, ale tak jde život. Ještě čekám na některé výsledky, ale zatím byli všichni negativní, takže věřím, že sto procent dětí přišlo dnes do školy zdrávo,” řekla Vítová s tím, že prvňáčky čeká testování až ve čtvrtek, aby si mohli užít první školní den nerušeně.
Na základkách naočkováno 70 až 90 procent učitelů
Žáci se testovali ve vlastních třídách, vzorky si odebírali s pomocí učitelek výtěrem z okraje nosu. „Já už jsem na testování zvyklá z minulého roku. Je to samozřejmost,” podotkla žákyně Kateřina.
„Vadí mi testování do nosu, nemám to rád. Ale jinak mi to nevadí, už jsem si na to zvyknul,” doplnil Matyáš.
Antigenní testování čeká žáky ještě dvakrát, a to 6. a 9. září. Pokud mají děti negativní test, mohou v lavicích odložit roušky či respirátory, ve společných prostorách však povinnost zakrytého nosu a úst zůstává.
Výjimku z testování mají žáci, kteří jsou očkovaní, prodělali covid nebo se nechali otestovat jinde a přinesli do školy potvrzení z laboratoře.
Ačkoliv všechny děti i učitelé doufají, že v letošním roce se budou moct žáci učit prezenčně, připraveni musí být na všechno. „Musíme se připravit na prezenční výuku, ale počítat i s tou distanční výukou, kterou už naši učitelé a starší ročníky znají. Opravdu doufám, že prvňáčci a druháčci zůstanou ve škole, protože kdyby se tyto nejmenší děti měly učit distančně, myslím, že u nich by to mohlo zanechat celoživotní stopy,“ obává se ředitelka Vítová.