Článek
Důvěryhodný zdroj Právu uvedl, že záchranka zůstane na svém místě pouze do června příštího roku. „Pak ji armáda začne provozovat v Karlových Varech,“ řekl. Tuto informaci následně Právu potvrdil karlovarský hejtman Petr Kulhánek (za STAN). „Skutečně se o této možnosti teď hovoří. Čekáme na metodické pokyny ohledně parametrů. Záchranka by mohla začít fungovat od příštího léta,“ nastínil.
Doplnil, že není potřeba tamější letiště, které provozuje kraj, výrazně upravovat. „Zároveň budeme připravovat projektovou studii na stálou základnu, která by měla na dočasné zázemí navázat,“ konstatoval Kulhánek.
Tento týden se karlovarský hejtman sešel s ministrem zdravotnictví Vlastimilem Válkem (TOP 09), jenž zavítal do města. Šéf resortu následně na tiskové konferenci představil plán, že stanoviště záchranky by mohlo vzniknout právě na karlovarském letišti. Nezmínil ovšem, že půjde o přesun posádky z Líní. „Pevně věřím, že v příštím roce dospějeme k něčemu, co by se mohlo podobat stříhání pásek,“ konstatoval Válek.
V Plzni chtějí referendum ke gigafactory
Magdalena Dvořáková z kanceláře náčelníka Generálního štábu Armády České republiky Právu potvrdila, že se skutečně diskutuje o dalším fungování letecké záchranky v Plzeňském kraji. „Jednání jsou ale stále na pracovní úrovni. Do jejich konce a finálního rozhodnutí všech zúčastněných stran se nebudeme k věci vyjadřovat,“ napsala Dvořáková.
Zvažovaná alternativa je pro plzeňského hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) ovšem nepřijatelná. „Několikrát jsme prohlásili, že záchranka nesmí opustit Plzeňský kraj. Pokud se tak stane, další spolupráce na projektu ohledně gigafactory pro nás ztrácí smysl. Vláda i ministerstvo průmyslu a obchodu by tím nedodržely své slovo,“ zdůraznil.
Do některých míst by nestihli doletět
Obdobně hovořil i hejtmanův náměstek pro regionální rozvoj Petr Vanka (ANO), jenž se vyjednávání ohledně obří továrny na výrobu baterií do elektroaut opakovaně zúčastnil.
„O ničem takovém vůbec nevíme. Pokud by se vrtulníky přesunuly do Varů, nesplnila by se v některých našich okresech doba, dokdy musí zdravotníci pacienta ošetřit. A to je velký problém,“ upozornil.
Ministerstvo průmyslu tvrdí, že o možném přesunu do jiného kraje neví. „Podle usnesení vlády má zůstat LZS v Plzeňském kraji a my na zajištění jejího přesunu v rámci kraje nadále pracujeme. O plánu na přesun LZS do jiného kraje v rámci projektu nám není nic známo,“ uvedl mluvčí MPO Vojtěch Srnka.
Místo pro líňskou leteckou záchranku, jež aktuálně obsluhuje i Karlovarský kraj, se už několikrát měnilo. Hovořilo se o lokalitách poblíž Zbůchu, dále o plzeňské Lhotě i Košutce.
Volkswagen se rozhoduje mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem. Vláda investici za 120 miliard korun podporuje a považuje ji za klíčovou pro automobilový průmysl. Proti jsou piloti a členové aeroklubu, kteří tamější záložní armádní letiště využívají.
Vznikla také petice, dobrovolníci v současnosti sbírají podpisy na vyhlášení referenda v Plzni.