Článek
Jedná se o povrch prakticky celého soumostí, konkrétně o trámový most přes plavební kanál, obloukový most přes Vltavu i obloukovou část mostu přes ostrov Štvanice. Opravy začaly v sobotu 26. června a podle Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK) potrvají až do konce října tohoto roku.
Přes frekventovaný most přejede denně zhruba 70 tisíc vozidel. I z toho důvodu už je vozovka ve špatném stavu a vyžadovala opravu. Ačkoliv práce na vozovce již začaly, první všední den byla kolem deváté hodiny ranní cesta přes opravovaný most klidná a zdržení pro řidiče jen minimální.
Na mostě jsou totiž zachovány dva jízdní pruhy v každém směru, jeden je ovšem vždy sveden na tramvajové koleje. Tramvaje nyní po mostě nejezdí.
S postupem času a prací na jednotlivých úsecích mostu se však může situace změnit. „Nějaké komplikace se vyskytnout můžou, řidiči musí částečně objíždět samotné staveniště. I proto jsme práci rozdělili na menší části,“ vysvětluje mluvčí TSK Barbora Lišková.
Hlávkův most čeká předláždění, řidiče komplikace
Práce na mostě bude rozdělena do 9 etap, aby co nejméně zatížily dopravu a neuzavřely celý most najednou. „Probíhat budou za plného provozu mostu. Žádný ze směrů se nebude úplně uzavírat a zachovávat budeme dva jízdní pruhy v obou dvou směrech, prakticky po celou dobu opravy,“ říká tisková mluvčí TSK Barbora Lišková.
Zúžení do jednoho pruhu mohou řidiči očekávat pouze v místech, kde jsou tramvajové zastávky Štvanice. „Tam budeme muset v jednotlivých etapách, které jsou k tomu určeny, dopravu vést jen jedním pruhem, protože nemůžeme zde vést dopravu na tramvajové těleso, aby automobily přejížděly před touto zastávkou. Plánujeme proto tyto práce provádět ideálně o víkendu,“ shrnuje Barbora Lišková.
Stavbaři nasouvají nový železniční most přes Labe
„Nejprve se kompletně rozebírá vozovka a sanuje podloží, musí se vyrovnat a zpevnit. Poté dojde k zádlažbě původní dlažbou. Pouze dlažba, která bude poškozena nebo chybějící, tak bude nahrazena,“ popisuje Barbora Lišková.
Kompletní předláždění povrchu vyjde na necelých 5 milionů korun.
„Hlávkův most je ostuda. Všichni to vědí, řidiči léta čekají na opravu. Cesta z jedné strany na druhou kvůli drncání připomíná lesní polňačku, ne jízdu po druhém nejvytíženějším pražském mostu a Severojižní magistrále,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) s tím, že není možné čekat na celkovou rekonstrukci.
V Peru obnovili poslední visutý most, který ještě pamatuje Inky
V letech 2018 a 2019 proběhla kompletní diagnostika Hlávkova mostu za účasti pracovníků památkové péče, odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT a odborných společností zaměřujících se na diagnostiku mostních konstrukcí. Závěry jednoznačně potvrdily špatný stav mostu a nutnost jeho opravy.
Kompletní rozsáhlou rekonstrukci, při které se budou opravovat základy, nosná konstrukce i vozovky včetně osvětlení, plánuje město ve spolupráci s TSK v příštích letech.
„Nyní se jedná v rámci běžné údržby pouze o opravu, ta hlavní rekonstrukce se již projektuje. Samotné práce na rekonstrukci začnou až v průběhu několika let, počítáme po rekonstrukci Libeňského mostu,“ shrnuje mluvčí TSK Barbora Lišková.