Článek
Na jedné straně od loňského léta probíhala stavba nové koleje, na té druhé aktuálně stavbaři začínají odstraňovat kolej původní. Proto je na půl roku na mostě provoz zcela zastaven.
Během července plánuje zhotovitel pustit vlaky po nově postavené koleji, obousměrný provoz bude po mostě Inteligence možný od října letošního roku.
Stavební firma však s prvními pracemi na mostě z roku 1955 začala již v létě loňského roku. „Na původní konstrukci se nám díky relativně dobrému stavu daří zachovat původní oblouky. Na nich provádíme sanace a údržbové práce. Naopak ale musíme zřídit novou desku mostovky, vanu pro deskové lože. Ta původní byla z hlediska dnešních požadavků příliš úzká, takže jsme ji museli poměrně pracně odbourat,“ vysvětlil Novinkám Tomáš Wangler, který ve společnosti Metrostav TBR pracuje jako Specialista pro mosty.
Nutná druhá kolej
„Most byl původně připraven pro dvě koleje, od otevření v roce 1964 byl ale provozován pouze po jedné koleji. V současné době vznikla potřeba most zdvoukolejnit, takže my i druhou konstrukci připravujeme na položení další koleje,“ dodal Wangler.
Cena díla je 2,1 miliardy korun. Zdvoukolejnění se však netýká jen zhruba 950 metrů dlouhého mostu, ale také navazující trati celkem v délce osmi kilometrů. „Druhou kolej pokládáme od chuchelského tunelu až po rozdvojku směr Vršovice a Zahradní Město,“ vysvětlila Jana Dehner ze Správy železnic.
500 metrů dlouhý chuchelský tunel zůstane i nadále jednokolejný. Dostavba druhé koleje ve zbylém úseku trati má však v provozu ušetřit významný čas.
Vedle vjezdu do tunelu ve směru od Branického mostu je však připravena odbočka, do které bude napojen vysokorychlostní železniční koridor Praha-Beroun. Počítá se také s napojením rychlé nákladní dopravy od Krče. Také proto je podle investora potřeba most zdvoukolejnit.
Tlak na vznik druhé koleje vzniká především kvůli plánovaným pracím na stavbě terminálu na Smíchově i přestavbě železničního mostu na Výtoni. V době obou těchto staveb budou vlaky ve směru od západních Čech odkláněny právě po Branickém mostě.
Stát trvá na novém mostu na Výtoni, starý chce přesunout do Modřan
Objížďka přes půl republiky
Aktuální omezení dopravy na mostě se dotýká hlavně nákladních vlaků. Ty musí úsek objíždět i o sto sedmdesát kilometrů delší trasou přes České Budějovice nebo Ústí nad Labem.
Takto výrazné objezdy podstatně zvýší nejen čas, ale také výdaje dopravců. „Komplikace to samozřejmě jsou vzhledem ke kilometrickému proběhu a zvýšeným nákladům, ale musíme to vydržet. Kompenzace není v tomto případě možné vymáhat,“ řekl Novinkám výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky Oldřich Sládek.
Branický most byl vystavěn v 50. letech minulého století, zprovozněn v roce 1964. Je lidově nazývaný „most Inteligence“, protože na jeho stavbě pracovala řada vzdělaných lidí přinucených komunistickým režimem nastoupit do dělnických a pomocných profesí.