Hlavní obsah

Začala rekonstrukce „mostu Inteligence“ v Praze. Po 60 letech se dočká druhé koleje

Praha

Tento týden začala méně viditelná, zato velmi významná rekonstrukce pražského železničního Branického mostu, známého též jako most Inteligence. Správa železnic se pustila nejen do zásadní opravy, ale také do dostavby druhé koleje. Ta na mostě nikdy nebyla, přestože byla i v původních plánech. Dvě koleje jsou zásadní pro zkapacitnění pražského železničního uzlu. Odkláněny přes něj budou vlaky v době přestavby železničního mostu na Výtoni.

Rekonstrukce Branického mostu Video: Novinky

Článek

Na jedné straně od loňského léta probíhala stavba nové koleje, na té druhé aktuálně stavbaři začínají odstraňovat kolej původní. Proto je na půl roku na mostě provoz zcela zastaven.

Během července plánuje zhotovitel pustit vlaky po nově postavené koleji, obousměrný provoz bude po mostě Inteligence možný od října letošního roku.

Foto: Marek Tereba, Novinky

Pohled na most ze strany od Braníka

Stavební firma však s prvními pracemi na mostě z roku 1955 začala již v létě loňského roku. „Na původní konstrukci se nám díky relativně dobrému stavu daří zachovat původní oblouky. Na nich provádíme sanace a údržbové práce. Naopak ale musíme zřídit novou desku mostovky, vanu pro deskové lože. Ta původní byla z hlediska dnešních požadavků příliš úzká, takže jsme ji museli poměrně pracně odbourat,“ vysvětlil Novinkám Tomáš Wangler, který ve společnosti Metrostav TBR pracuje jako Specialista pro mosty.

Nutná druhá kolej

„Most byl původně připraven pro dvě koleje, od otevření v roce 1964 byl ale provozován pouze po jedné koleji. V současné době vznikla potřeba most zdvoukolejnit, takže my i druhou konstrukci připravujeme na položení další koleje,“ dodal Wangler.

Foto: Správa železnic

Vizualizace mostu po rekonstrukci

Cena díla je 2,1 miliardy korun. Zdvoukolejnění se však netýká jen zhruba 950 metrů dlouhého mostu, ale také navazující trati celkem v délce osmi kilometrů. „Druhou kolej pokládáme od chuchelského tunelu až po rozdvojku směr Vršovice a Zahradní Město,“ vysvětlila Jana Dehner ze Správy železnic.

500 metrů dlouhý chuchelský tunel zůstane i nadále jednokolejný. Dostavba druhé koleje ve zbylém úseku trati má však v provozu ušetřit významný čas.

Vedle vjezdu do tunelu ve směru od Branického mostu je však připravena odbočka, do které bude napojen vysokorychlostní železniční koridor Praha-Beroun. Počítá se také s napojením rychlé nákladní dopravy od Krče. Také proto je podle investora potřeba most zdvoukolejnit.

Tlak na vznik druhé koleje vzniká především kvůli plánovaným pracím na stavbě terminálu na Smíchově i přestavbě železničního mostu na Výtoni. V době obou těchto staveb budou vlaky ve směru od západních Čech odkláněny právě po Branickém mostě.

Stát trvá na novém mostu na Výtoni, starý chce přesunout do Modřan

Ekonomika

Objížďka přes půl republiky

Aktuální omezení dopravy na mostě se dotýká hlavně nákladních vlaků. Ty musí úsek objíždět i o sto sedmdesát kilometrů delší trasou přes České Budějovice nebo Ústí nad Labem.

Takto výrazné objezdy podstatně zvýší nejen čas, ale také výdaje dopravců. „Komplikace to samozřejmě jsou vzhledem ke kilometrickému proběhu a zvýšeným nákladům, ale musíme to vydržet. Kompenzace není v tomto případě možné vymáhat,“ řekl Novinkám výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky Oldřich Sládek.

Foto: Marek Tereba, Novinky

Nyní probíhá stavba koleje na dosud nevyužívané části mostu.

Branický most byl vystavěn v 50. letech minulého století, zprovozněn v roce 1964. Je lidově nazývaný „most Inteligence“, protože na jeho stavbě pracovala řada vzdělaných lidí přinucených komunistickým režimem nastoupit do dělnických a pomocných profesí.

Na Branickém mostě přibude druhá kolej. Součástí tendru za 2,25 miliardy jsou i práce na Kačerově

Ekonomika

Nový kolos nad Orlíkem. Největší železobetonový oblouk v Česku pohledem z dronu

Domácí

Výběr článků

Načítám